Grande Floria

July 1, 2019 in France ⋅ ⛅ 19 °C

Ik ga water halen uit het ijsmeer om onze dag te starten met een heerlijke kopje kopje thee in de ochtendzon. Nu het weer licht is, zien we beter waar we onze tent hebben opgezet. We staan mooi op een klein grasplekje aan de zijkant van een grote rots. Rond om rond is er sneeuw. Het wandelpad van de Tour de Mont Blanc loopt vlak langs onze tent, ideaal!

Vandaag gaan we naar de Grande Floria om er de route Manhattan te klimmen (6a). Het is algauw weer anderhalf uur stappen tot aan de inklim en onderweg moeten we soms even zoeken. Het laatste stukje gaat wat steiler omhoog door de losse stenen en doorheen steile sneeuwveldjes, we moeten wat voorzichtig zijn. Na wat ploeteren staan we aan de rotswand. De route start met een pittige 5c op een rechte wand. Vervolgens gaan we via een grasveldje (2b) naar opnieuw 5c en later 6a. Doordat onze route continu kruist met Madagasikara (ook 6a) en ze ook nog eens dezelfde relais gebruikt, weten we na een tijdje niet meer of we wel helemaal juist klimmen. Maar goed, we raken zonder veel problemen tot op de Bastion de la Floria. Wat middageten in de brandende zon en afdalen met drie lange rappels. Het was geen top route, maar wel nog eens tof en in een schitterende omgeving. In tegenstelling tot gisteren zijn we hier helemaal alleen!

Terug aan de tent zien we een warmteonweer dichter komen. We gaan nog vlug een lekker tarte aux myrtilles eten in de nabijgelegen hut. We zijn nog geen 2 minuten binnen als de eerste regendruppels vallen. Vanachter het raam genieten we van onze welverdiende lekkernij. Het smaakt!