Wachten op de lift

July 4, 2019 in France ⋅ ☀️ 8 °C

De wekker staat vroeg. We ontbijten en breken snel onze tent af. Gepakt en in vol ornaat rijden we naar Chamonix om er de eerste lift (7u10) naar de top van de Aiguille du Midi te nemen. Wanneer we aankomen zien we echter dat we niet de enigen zijn die vroeg willen vertrekken…. Een gigantische rij van alpinisten staat aan te schuiven om een ticketje te bemachtigen. We beseffen dat eigenlijk beter gisteren al eentje hadden kunnen kopen.

Na veel tijdverlies en lang aanschuiven zijn we elk €63 lichter en kunnen we uiteindelijk instappen. In amper 15 minuten stijgen we iets meer dan 2700m naar de top van de Aiguille du Midi (3777m). Vandaar verdrukken we enkele Aziatische toeristen en banen we ons een weg door een doolhof aan tunnels naar de ‘sortie alpinisme’ om de Vallée Blanche te betreden. In de donkere tunnel doen we onze stijgijzers aan en binden we ons in. Vervolgens kruipen we over het hek en zien we terug het daglicht. We zijn eindelijk vertrokken! Op de sneeuwgraat naar beneden gaat het traag en worden we opgehouden door toeristen met hun gids die langzaam afdalen in de sneeuw. Voorbijsteken is moeilijk maar uiteindelijk laten ze enkele groepen passeren en kunnen we het tempo optrekken. In cordée dalen we af en lopen we richting de Col de Rognon om uiteindelijk rechts Pointe Lachenal te vinden. Het is een prachtige rotswand met indrukwekkende barsten. Onze D-schoenen met stijgijzers gaan uit en maken plaats voor de nauwe klimschoentjes. Best fris om die op het ijs neer te zetten! Door onze vertraging aan de lift zijn we niet alleen en moeten we een groep Italianen laten voorgaan. Ook naast ons staan drie enthousiaste Italianen klaar om in een moeilijkere route (met bovenaan een passage 7a+) te beginnen. Dat belooft een spektakel te worden.