L’Été Indien – Mont Oreb

July 6, 2019 in France ⋅ ⛅ 17 °C

Het is onze laatste dag vandaag en we willen er nog iets moois van maken. Gisterenavond hebben we nog plannen gesmeed en vandaag trekken we een verlaten vallei in om een dagje te gaan sportklimmen. We rijden met de auto naar Vallorcine waar we de Vallon de Bérard inwandelen. We volgen de rivier stroomopwaarts en dragen enkel het hoogste noodzakelijke met ons mee. Dat voelt goed! Met onze wandelstokken maken we snel tempo en steken we veel wandelaars voorbij. Het is er prachtig, de rivier kronkelt zich een weg door de natuur en we lopen langs een indrukwekkende waterval. Na een uurtje stappen houden we even halt en vullen we onze waterreserves bij uit de rivier. De waterfilter doet opnieuw uitstekend dienst! Nu moeten we nog juist een korte steile helling omhoog tot aan de rand van de rotswand. Niet veel later voltooien we onze laatste meters en kijken we terug op een mooie aanloop met toch weer 500m hoogteverschil. Een mooie opwarming! Nu kan het echte werk beginnen. Dimitri start in een eenvoudige 5b, waarna ik de eerste 6a voor mijn rekening neem. Dimitri volgt opnieuw met een spectaculaire 6a op een steile wand met grote gaten en uitstekende structuren. Leuke boel! Daarna volgt een eenvoudige 5b voor mij en een heel lange technische lengte 6a voor Dimitri! Knap werk daar! Vervolgens start ik aan een extreem goed behaakte 6a+ waar ik bijna iedere anderhalve meter een haak heb. Het is leuk klimmen, maar Dimitri is duidelijk de man in form! Zonder problemen vliegt hij ook door de laatste lengte 6a!

Ondertussen is het eigenlijk gigantisch beginnen waaien en hebben we het beiden wat koud gekregen. Helaas ben ik onze jassen op de grond vergeten…. Slechte punten! Hopelijk begint het niet te regenen. We dalen snel af, maar worden ook hier even opgehouden door een andere groep klimmers. Uiteindelijk hebben ze even onze hulp nodig omdat één van hen zijn afdaalapparaat liet vallen. We helpen hen uit de nood en iedereen raakt vlot beneden. Het was een prachtige route! Echt een aanrader!

Gelukkig trekt het slechte weer stilaan voorbij en komt de zon weer door de wolken. We maken ons klaar voor onze terugtocht. Aangezien het nu steeds naar beneden gaat, staan we in no-time aan de auto.

Op de camping nemen we een welverdiende douche en daarna gaan we eten in Chamonix. Bij het binnenrijden zien we de competitie klimmuur staan waarop ze volgende week de World Cup Lead houden. Best spectaculair! Eenmaal aan tafel genieten we van ons steak met friet en een lekker wijntje. We kunnen blij terugblikken op een fantastische week!