Afdalen en nieuwe plannen maken

July 7, 2020 in France ⋅ ☀️ 13 °C

Het is opnieuw een prachtige dag vandaag en we ontbijten in de zon. Rond 9u30 is onze tent afgebroken en zijn we klaar om aan de afdaling te beginnen. Terwijl wij onze bottines aandoen en de zware rugzak tillen komt een kudde schaapjes ons nog uitwuiven. Tijdens de afdaling kijken we regelmatig achterom en glimlachen we spontaan als we de imposante top zien waar we gisteren op stonden. Eentje om in te kaderen! Het dalen verloopt vlot, maar het is opnieuw zweten door de brandende zon. Aan een toevallige passant vragen we nog een groepsfoto en daarna stappen we in één trok naar beneden. Loïc ruikt zijn stal en is met zijn grote passen niet meer bij te houden. Voor de middag komen we aan bij de auto. Tot onze grootste verbazing weet Dimitri, na 3 warme dagen, nog koude(!) pintjes uit zijn nieuwe, naadloze, koelbox te halen. Straf spel! We zijn allemaal onder de indruk en genieten van een welverdiende dorstlesser.

We beslissen om naar het dichtstbijzijnde dorp te rijden om er iets lekkers te eten en wat inkopen te doen voor de volgende dagen. Helaas is het al snel 40 minuten rijden tot in Bourg-d’Oisans waar we een supermarkt en een fijn terrasje langs de rivier vinden. We bestellen de plat du jour en eten ons driegangenmenu tot de laatste kruimel op. Alvorens uit het vrolijke dorpje te vertrekken, schuifelen we nog eens door de bergwinkels en tot slot kopen we een nieuwe tube zonnecrème.

Onderweg naar la Bérarde zien we er tegenop om ons opnieuw in te checken op de camping. Deze keer hebben we geluk en al bij onze eerst poging krijgen we een (vrij) plekje toegewezen. Na alles uit te pakken installeren we ons rond een klein tafeltje en bespreken we onze opties voor de komende dagen. We beslissen om deze keer voor een alpiene beklimming te gaan. De Barre des Écrins laten we nog even links liggen, maar nu kijken we uit naar de oost-top van Le Râteau (3809m). Eén dag aanloop, één dag klimmen en één dag om via een voor ons compleet nieuwe vallei af te dalen naar het dal.

Na onze tochtvoorbereiding beslissen we om nog even een korte, goed behaakte sportklimroute te doen in de buurt van de camping. Met onze meest lichte outfit vertrekken we tegen een uur of vijf om nog wat in de avondzon te klimmen. Helaas missen we in ons enthousiasme ergens van afslag en vinden we niet het juiste pad dat naar de rotsen leidt. Omdat het dan al snel heel laat gaat worden besluiten we om dan maar terug naar de camping te marcheren waar we noodgedwongen vervroegd moeten aperitieven. We hebben nog een wijntje, wat chips, zoute nootjes, worst, enzovoort. Echt wel luxe! Tot slot vullen we onze buikjes met heerlijk brood, guacamole, tomaatjes kaas, meer worst en een heerlijk slaatje! We genieten nog van onze rustdag en gaan slapen. Rugzakken maken doen we morgen wel.