Camino Putten naar Santiago

5 hours ago in Spain ⋅ 🌧 16 °C

We zijn er!

Avondsluiting 22 september

Yesterday in Spain ⋅ ⛅ 17 °C

Vandaag wederom droog gehouden, ondanks de voorspellingen. We hadden qua kilometers een rustig dagje omdat we morgen zo rond de middag in Santiago willen arriveren en daarna nog wat leuke dingen te ondernemen. En we waren gewaarschuwd dat de laatste bergjes toch nogal wat kracht zouden vergen.
    Het begon met 12 km klimmen en als het boekje 7 % aangeeft, kan dit variëren van 1 tot 14%. De teller gaf dan ook 14% aan. Nou dan rijd je in de allerlaagste versnelling en je valt nog net niet om!
    De laatste 2 dagen rijden we door een groen landbouwgebied met koeien, varkens en kippenstallen. Zie je ook op de weg: veel meer bulkwagens, bestelbusjes van GEA en Lely. Ook de Rendac ruikt hetzelfde als in Putten.
    Het mooie van de tocht is dat we steeds door hele kleine dorpjes rijden. Hier was een dorpje waar we goed moesten sturen om alle koeievlaaien te ontwijken op de straat. Heerlijk! Overigens wordt de drijfmest hier gewoon met de ketsplaat in de laagste versnelling uitgereden. Net Putten voor 40 jaar terug.
    We waren mooi vroeg op onze bestemming en ,met het niet voorspelde zonnetje , konden we nog een lekkere duik in het zwembad nemen. Toch niet voor niks de zwemkleding meegezeuld over al die bergen!
    Zojuist lekker wezen eten en op aanraden van de receptionist van het hotel aan de overkant bij een pensionada oma terecht gekomen. Perfect eten, enthousiast mensje, geen woord Engels, maar toch met tok, boe en knor weten over te brengen wat de pot schafte. Ook zij leed aan het feit dat er zo weinig pelgrims onderweg waren. We merken dat de Camino in deze regio een enorme industrie is geworden. Met hotels, herbergen, eetgelegenheden en souvenirwinkels. Vorig jaar bereikten uit alle hoeken en gaten meen ik 350.000 man Santiago.
    Wij hopen door onze tocht de ondernemers nog wat te ondersteunen.
    Zo, ik ben weer een beetje door m'n belevenissen heen.
    Morgen Santiago!

Melide en verder

Yesterday in Spain ⋅ ☀️ 19 °C

De zon is weer gaan schijnen...
    Lekker wat gegeten en nu naar Arzua om te overnachten.

Klimmetje

Yesterday in Spain ⋅ ☀️ 12 °C

Vanochtend bij vertrek nog 110 kilometer te gaan volgens het boekje. En volgens Ko 11 klimmetjes. De eerste daarvan hebben we er gelukkig weer op zitten.😊
    We zitten nu in een heel ander landschap! Veel meer stallen, dat ruik je ook. De stand voor Ko is nu meer dan 20 stallen tegen 1 piepklein kerkje.Read more

Vertrek

Yesterday in Spain ⋅ ☀️ 12 °C

Na een goede nachtrust gezond weer verder... vandaag 4 weken geleden uit Putten vertrokken, wat een tijd geleden alweer! Al die tijd draag ik geen horloge....ligt nog ergens in Putten.
    Af en toe kijk ik op mijn telefoon om te zien hoe laat het is😉Read more

Avondsluiting 21 september

September 21 in Spain ⋅ ⛅ 18 °C

Vanmorgen bij vertrek was het gelukkig droog. Naarmate we meer op Santiago aankomen, wordt het s avonds drukker in de dorpen met lopers.
    Het was redelijk mistig, dus rustig de afdaling gedaan. Ondertussen met bijna 50 op de teller, doet Lies wel ff de mail, app, Penquins op de fiets. De telefoon zit op het stuur, dus overzicht houden! Voor een paar jaar geleden tijdens de afdaling van de Alpe d'huzes moesten we 3 keer een stop houden. Hoe ouder hoe gekker!
    Tijdens de rit gisteren, kwamen we een dood addertje (géén ratelslang !) tegen op de weg. Daar schrok ik toch wel van, ik durf niet meer de mais in om even uit de broek te gaan.
    We schieten ,fris en fruitig, lekker op richting Santiago. Onze bedoeling is om woensdag rond de middag daar binnen te rijden. Vandaag hadden we mooi weer, de verwachtingen zijn wat minder.
    Hier in Portomarin waren we bijtijds en hebben wat rondgewandeld. En warempel, komt onze vriend Manu het plein oprijden! Ff bijgepraat, hij wil morgen in 1 ruk naar Santiago. Hij doet zn best maar, in Santiago komen we hem wel weer tegen.
    Voor wat betreft de Covid: we raken heel erg gewend aan de mondkapjes. Als ik hoor hoe het aantal gevallen in Nederland toeneemt, zullen we binnen 14 dagen daar ook met mondkapjes op lopen, inclusief Geert Wilders.
    We hebben de was weer bijna droog, gaan nog ff chillen en dan weer de neuzen omhoog.
    Maak je geen zorgen over ons, ze hebben net ons pensioen weer gestort, ook al zitten we ver weg ,dus kunnen weer een tijdje vooruit!
    Muchos gracias en tot morgen!

Portomarin, mooie overnachtingsplek

September 21 in Spain ⋅ ☀️ 22 °C

Voor vandaag was dit genoeg!
    De zon schijnt lekker en alles wat nog nat was (en in de tassen hadden meegenomen vanochtend) kan hier lekker drogen! Wij gaan nu even genieten.