Hissnande höjder i Blue mountains

December 30, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 24 °C

Nepp, denna dagen började inte lika bra som tidigare. Lousie har drabbats av influensa under natten och skakade av feber. Så typiskt att bli sjuk på semestern och speciellt på denna dag då vi bokat in en heldag med Abseiling och Canyoning äventyr i Blue mountains.

Men vi samlade våra krafter och tog det tidiga tåget till Katoomba i Blue Mountains. Vi hade bokat ett YHA vandrarhem som tur var på huvudgatan så bara några minuters promenad från tågstationen. Vi tänkte att det är bra att testa ett vandrarhem nu i början av resan för att se om vi tycker att standarden är OK för att kunna ta fler hostels på resan för att spara lite pengar. Vi hade bokat två sängar i mixat dorm för ca 500kr, med tanke på Lojsans tillstånd var det ingen tvekan på att vi behövde ett privat rum så det var bara att dubbla övernattningskostnaden.

Det ska gudarna veta att Australien inte är ett billigt land med vår svaga svenska krona. Sen att man köpt en tomt precis innan vi åkte på semester kanske gör att man är extra gnällig. ;-)

För att inte vaska båda våra redan köpta aktiviteter så lämnade jag av Louise på vandrarhemmet för att sedan åka och fira mig ner från klippväggar, vattenfall och bada i grottor.

Innan vi fått vår krättringsutrustning så hade jag blivit polare Brian, "an Irish fella" som bott och jobbat i Sydney i 4år och fått utflykten av sin fru i julklapp. Vårt gäng på 9 personer hoppade in i minibussen mot Blue mountains. Vi fick lära oss hur abseiling gick till på ett mindre klippor på ca 15m höjd. Bara det var en mix av nervkittlande och läskig känsla när man lutar sig baklänges ut över stupet för att vandra baklänges ner för bergväggen med utsikt över hela naturreservatet med flera hundra meter ner dalen. Efter ett par övningar var det direkt dags för "the abyss" som en av tjejerna beskrev det som, 35m hög bergvägg skulle vi ta oss ner från. Återigen en liten mixad känsla men där adrenalinet började ta överhand och med action-kameran på hjälmen fick man ju bita ihop och fira sig ner.

Efter abseilingen var det dags att återigen hoppa in i minibussen för att åka djupare in i skogen. Efter en kortare lunch var det 45minuter promenad genom skogen tills vi kom till en grottkedja där vi fick byta om till våtdräkt och övrig säkerhetsutrustning innan det var att ta oss fram till vattenfallet Empress Fall. "Wiehoo" vad det var kul att hoppa ner i grottpolerna som var längs vår rutt. Det slog abseilingen överlägset. Roligaste hoppet var ca 6 meter från en klippkant rakt ner i plurret. Turen avslutades äventrysmässigt med en 30m abseiling ner för Empress Waterfall, halt och svårt att hålla sig på fötterna men likväl spännande. Hoppas filmerna med kameran blev bra. Kommer ladda upp dem också vid tillfälle så ni kan se med egna ögon lite av det jag fick uppleva.

Efter en lika lång tur tillbaka till bussen med hissnande och vackra vyer tog vi oss tillbaka till Katoomba där min sjuka fru låg och väntade på vårt rum. Hon var kokande het av feber, "hetare än lava" som General Knas hade sagt. Detta trots diverse febernedsättande läkemedel. Jag fick agera sondmatare och sjuksköterska under kvällen så att hon fick i sig lite mat och vätska. Ingen kul historia för stackars Louise, hoppas hon blir frisk snart. Nyårsafton imorgon vet inte hur det ska gå men oavsett så önska vi ett gott slut där hemma!