Starten på roadtripen längs Oz:s östkust

January 2, 2018 in Australia ⋅ ☁️ 26 °C

Dagen började tidigt då Greyhound bussen avgick från Sydney mot Port Macquarie avgick redan 6.30. Drygt 5 timmars bussresa innan vi var framme i den lilla mysiga hamnstaden. Louise var så gott som frisk igen med endast lite förkylningsastma återstående. Hon klarade därmed bära det mesta av sin packning när vi begav oss på vandring från busshållplatsen ner till piren där vårt hotell låg beläget. Ganska hungriga efter den långa färden höll vi utkik efter bra lunchställen längs huvudgatan. När vi checkat in och lämnat väskorna följde vi en av Tripadvisor rekommendationerna och tog oss till Carlos & Co för lite mexikanska street food. Här fick vi utöver goda buritos och quesadillas avnjuta en lokalproducerad IPA från ett mikrobryggeri i trakten, Wicked Elf.

Efter lunchen var det dags för dagens höjdpunkt. Det var dags för ett besök på ett Koala sjukhus där de tar hand om koalabjörna som är skadade och inte klarar sig i det vilda. Efter 30 minuters promenad i kvav åskvärme var vi framme. Vi kom precis lagom till dagens guidade rundtur där de berättade om de olika koalornas bakgrund och öden. Patienterna var offer från bl.a. Skogsbränder (bush fires), trafikolyckor eller synskadade till följd av klamydiasmitta. En av de stackars mjukisarna saknade ett ben och ett öga men hon hade det förhållandevis bra på sjukhuset efter omständigheterna och klarade bra att klättra med bara 3 ben. Det blev många bilder och många "naaw!" under vårt besök, både från oss och alla andra besökare av koala hospitalet.

Vi kände båda av den tryckande värmen som var annat än den vanliga behagliga och kände att vi båda började få huvudvärk. Vi bestämde oss för att traska tillbaka till centrum och kort in på promenaden bryter ösregnet ut. Vi blir dyngsura men det är ju fortfarande runt 30 grader så ingen risk att man fryser. Tillbaka på hotellet som två blötdjur bytte vi kläder och chillade framför TVn tills det var dags för middag. Eftersom vi hade ett lägenhet-/hotellrums hybrid med matbord och balkong så bestämde vi oss för att gå till Coles och inhandla middagen där för att äta hemma och ta en lugn och skön kväll inne medan åskstormen drog förbi utanför. Det var ett lyckat beslut som avslutades med jordgubbar och Pringles framför rullen Rush hour 2, en riktig klassiker.

Imorgon fortsätter vår roadtrip med Greyhound bussarna norrut.