Surfers Paradise

January 6, 2018 in Australia ⋅ ☀️ 28 °C

Efter en händelserik gårdag kände vi oss nöjda med Byron Bay och redo att fortsätta norrut till Surfers Paradise. Vi checkade ut från the Health Lodge klockan 10 och spenderade ca en timmes tid på boendets innergård i väntan på att tiden skulle gå. Jag hann med en manikyr där på bänken och Uffe utforskade boendets olika anläggningar, bland annat en yogasal. Det var längesedan vi tränade och tänkte utnyttja tillfället och promenera med varsina två ryggsäckar (en där bak på ryggen och en framtill på bröstet) in till centrum. Lunchsolen gassade när vi promenerade gatan fram. Varma kom vi fram till den lilla busstationen och satte oss ner för att dricka det medhavda vattnet och få lite ny energi från en chipspåse. Vi turades om att titta i affärer i väntan på bussen. Bussen som kom var fräschare och hade skönare säten än de vi tidigare åkt med. Resan upp till Guldkustens flygplats skulle ta en timme. När en timme hade gått var vi inte i närheten av en stad. Det visade sig att vi hade passerat en tidzon och var nu 11 timmar före i tiden jämfört med Sverige. Istället för en timmes bussfärd blev det två.

Vi kom fram till flygplatsen där vi skulle hämta ut vår hyrbil. Vi hade tidigare skickat in en förfrågan om en uppgradering till en fyrhjulsdriven bil eftersom vi skulle åka till Fraser Island nästkommande dag. Ön är världens största sandö och det är nästintill omöjligt att köra på ön med en tvåhjulsdriven bil. Dessvärre hade de inga fyrhjulsdrivna bilar tillgängliga så vi fick nöja oss med vår lilla bil. I vanlig ordning tog Uffe på sig rollen som chaufför och jag som kartläsare. Körningen till Surfers Paradise gick snabbt och enkelt. Vi checkade in på fyrstjärnigt trendigt hotell någon minuts promenad från stranden. Vi fick rummet på 22e våningen och utsikten var fantastiskt. Vi skuttade omkring på rummet och kände oss glada över lite lyx på resan.

Uffes kalsongutbud hade blivit knapert och det var dags att tvätta kläder efter ca 1.5 veckor på resande fot. Vi fnös åt hotellets tvättpriser och sökte upp en tvättomat i närheten. Den låg inte långt ifrån en helvegansk restaurang som serverade en all you can eat buffé till ett bra pris. Vi styrde stegen mot restaurangen med hungriga magar. Två fulla tallrikar var mumsade vi i oss och kände oss mätta och belåtna när vi kom fram till tvättomaten. Medan våra kläder snurrade runt i tvättmaskinen gick vi ner till stranden. Wow så vacker strandlinjen var med höga byggnader och pudervit sandstrand - påminde lite om Cancún i Mexiko. Vi njöt av vågorna som slog mot våra ben och kände oss lyckliga att vara på plats i omtalade Surfers Paradise. Vi gick tillbaka för att slänga in tvätten i torktumlaren. Medan tvätten torkade tog vi det lugnt på bänken tillsammans.

Med ljuvligt doftande tvätt i våra tygpåsar besökte vi några butiker som sålde bikinis. Jag hittade många fina med var inte villig att betala 700 kronor för en ny. Vi gick tillbaka till hotellet och sökte efter den bästa bilvägen till Fraser Island. Planen fastställdes och imorgon skulle vi åka över till ön via Rainbow beach. Det skulle ta ca 5.5 timmar att komma till boendet på ön och för att inte komma dit alltför sent bestämde vi att köra klockan 10.30 morgonen därpå. När resplanen var fastställd bytte vi om till badkläder för att ta hissen ner till utomhuspoolen och ta oss ett dopp. Resten av kvällen mös vi framför TVn och fick reda på att det är värsta värmeböljan i Sydney, med temperaturer högre än på 80 år. Känns som att vi lämnade storstaden just i rättan tid. Här är det runt 32 grader, en härlig och uthärdlig värme.