Sista dagen på Fraser Island

January 10, 2018 in Australia ⋅ ⛅ 29 °C

Åter igen en underbar morgon med uppvaknande till vågornas kluckande mot stranden på vårt beachcamp. Dock inte lika tidigt som föregående dag då vi vill hinna ut innan solen rest sig helt. Idag var planen att klämma ut det sista bästa ur Fraser island innan vi beger oss tillbaka till fastlandet och vidare mot Brisbane.

Vi planerade länge under gårdagskvällen vad vi ville göra sista dagen på ön. Vi diskuterade om vi skulle åka taxi den lång sträckan till Eli's creek och snorkla vid fartygsvraket Maheno, eller om vi skulle spendera dagen vid Fraser Islands mest kända färskvattensjö Lake McKenzie. Efter att läst lite recensioner och rekommendationer från vårt boende så bestämde vi oss istället för Lake Birrabeen som är lite mer undangömd men minst lika vacker som McKenzie. Vår 4x4 taxi hämtade oss lite i 9 för avfärd till sjön. Vår chaufför Lisa bekräftade att vi hade fått trängas med tusentals andra vid Lake McKenzie en het och solig dag som denna under högsäsongen och tyckte att vårt beslut att spendera dagen vid Birrabeen var bättre. Hit tog hon också alla sina familjemedlemmar och vänner när de kom på besök till ön eftersom det var mycket mer privat och avslappnat.

Vi hade tur även här, Lisa kände till en annan mer okänd parkeringsplats längre in med access till sjön där hon släppte av oss och när vi kom ner till sjön hade vi hela stranden och det kristallklara vattnet för oss själva. Det känns lite extra lyxigt!

Efter flera timmar med sol och bad i det ljumna vattnet så begav vi oss på en lång och skumpig bilresa genom ön tillbaka till Kingfisher Bay där vi skulle ta båten. Återigen en givande och intressant färd där vi diskuterade allt från Skandinavisk och Australiensisk historia till släktforskning och var man härstammar ifrån.

En god glass senare vid färjelägret avgick båten mot fastlandet där vår Kia Rio stod och väntade. På vår bilresa söderut mot Brisbane så stannade vi till vid Sunshine Coast för en grymt mysig take-away måltid vid stranden. Framåt kvällen var vi framme i Brisbane och vårt nya AirBnB ovanpå en tangolokal. Ägaren David var en trevlig prick som visade oss runt i boendet även om det inte lämnades mycket åt fantasin om hans partnerpreferenser om man säger så.

Imorgon har vi bokat en en heldagstur till Moreton Island som är en ö utanför Brisbanes kust. Man kan tro att vi är helt galna i öar med sol, bad och sandstränder vilket är delvis sant men beslutet föll på att vi inte fått använda vår snorklar än så länge på vår rundresa. Runt Moreton finns 15 olika fartygsvrak som bildar ett konstgjort korallrev med mängder av fisk där vi förhoppningsvis ska få användning av dem.

Det vi kan konstatera efter att ha vistats på världens största sandö är att man får sand överallt, även på ställen man inte visste fanns...