Nya Zeeland - på plats i sagornas land

January 13, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 27 °C

Endast katten var vaken när vi lämnade vårt AirBnb-boende och begav oss mot flygplatsen. Klockan 06.30 skulle vårt flyg avgå till Queenstown Nya Zeeland, vilket var startskottet till kapitel nummer två av vår resa. Så snabbt tiden flyger när man har kul, känns som igår som vi landade i Sydney. Med förväntan och en gnutta sorg gick vi om bord på planet. Vi hade fyra timmar i luften innan vi skulle vara framme i sagornas värld. Jag har rätt höga förväntningar på landskapet efter att ha sett Sagan om ringen filmerna x antal gånger. Jag var i min tonår förälskad i Orlando Blom som spelade Legolas i Sagan om ringen. Nu är jag inte lika förtjust i killar med långt vitt hår och spetsiga öron. Nog om min gamla kärlek/besatthet. Lina och Lennart, vänner från Malmö har för några dagar sedan lämnat NZ efter några veckors semester. Deras bilder och berättelser lovar mycket gott!

Vår AirBnb-värd Richie i Guldkusten var en social kille och vi pratade sent och länge vid hans köksbord. Det hade inte blivit många timmars sömn under natten så vi lyckades faktiskt sova några timmar på planet. Utvilade och glada meddelade kapten i högtalarna att det var dags för landning och att han skulle ta en annan väg ner än normalt. Det skulle bli vackert utanför våra fönster. Det blev det verkligen när vi flög in bland berg och turkosa sjöar, wow så vackert. När vi gick ut ur planet såg vi att hela staden var omringad av högt tornande berg, vissa med snö på toppen. När vi väl kom igenom tullen (de var väldigt noga vad man hade med sig, ingen mat av något slag samt inga smutsiga vandrigsskor) fick vi en bättre vy över staden. Bilfirman låg några minuter med bil från flygplatsen och vi blev upphämtade av en ung kille som visade sig vara svensk. Han och flickvännen var i landet för att jobba och resa runt några månader. Det tog lång tid att hämta ut bilen eftersom deras internet hade samma hastighet som på 90-talet. Vi var tvungna att maila över kopia på Uffes översatta körkort. När vi tillsist fick vår bil körde vi direkt och åt. Det blev en pizza på en liten trevlig restaurang.

Vi ställde in Google Maps på Te Anau Downs och vårt boende för de två kommande nätterna, Fiordland national park lodge. Under den två timmars långa bilresan slutade landskapet aldrig att vara vackert. Jag har aldrig sett så klarblåa sjöar och så höga berg. Man kunde nästan se alver, dvärgar och hobbies titta fram bakom träden längs vägen eller springandes på slätterna. Introt till Sagan om ringen gick på repeat i mitt huvud hela vägen.

Den lilla lodegen låg vackert belägen vid en sjö och ägaren var en glad och skojig prick. Vi fick ett väldigt bra första intryck av stället. Vyn utanför vårt fönster gick inte av för hackor. Resten av dagen spenderade vi på boendet och gjorde upp en plan för de två kommande dagarna. Imorgon skulle vi vandra till Lake Marian och dagen efter skulle det bli en båttur på Milford Sound som är den enda fjorden man kan besöka via landvägen.

Fortsätt häng med oss på resan där hemma. Jag är säker på att Nya Zeeland kommer vara fantastiskt!