Milford Sounds - det åttonde underverket

January 15, 2018 in New Zealand ⋅ 🌙 25 °C

Av min kompis Aidan från Nordirland fick vi tipset att boka aktiviteter i Nya Zeeland via www.bookme.co.nz. Där hittade vi en prisvärd båtresa i Milford Sound som skulle avgå klockan 08.55 denna morgon. Vi var uppe i ottan för att köra de 1,5 h till en av Nya Zeeland vackraste platser, fjorden Milford Sound. Det är svårt att i ord beskriva hur otroligt vackert det är här. Vi körde runt berg, ner i dalar och genom en liten tunnel under ett högt berg för att komma fram. Vi hade bokat den första avgången för att slippa de stora busslassen med turister som skulle komma in runt lunchtid.

På båten med plats för 75 personer (vi var endast 19 passagerare denna morgon) serverades te och kaffe. Vädret är väldigt olikt det vi upplevt i Australien, i NZ känns det som en svensk sommar, någonstans mellan shorts och långbyxor. Vi fick se vattenfall, olika fåglar och en grupp sälar som låg och tog igen sig på en klippa efter morgonenens simtur. Vi hörde rätt snabbt att vi inte var de enda svenskarna ombord. Av 19 passagerare var vi 6.5 stycken svensktalande. Det ena paret som vi pratade mest med hade en 9 månaders bebis med sig på resan. De passade på att resa när hon var mammaledig. Totalt skulle de spendera två månader på resande fot.

Milford Sound var verkligen en vacker plats, liksom så många andra platser vi sett längs vägen. Det var definitivt värt att åka dit men vi blev inte så överväldigade som vi trodde att vi skulle bli. Efter endast tre dagar i Nya Zeeland har vi redan sett vyer vi aldrig kunnat drömma om att se. Bilresan tillbaka var även den mycket trevlig. Vi stannade några gånger längs vägen och åt både lunch och fika. Vädret klarnade och temperaturen låg strax över 30 grader. Framme i Queenstown fortsatte vägen till vårt AirBnb-boende uppåt och in bland lyxiga villor med fantastisk utsikt över staden och sjön. Huset som vi skulle bo i var nybyggt med modern arkitektur och hade stora fönster som erbjöd en panoramautsikt. Ägaren var inte på plats men vi träffade på en tjej som också skulle bo i ett av de många rummen för natten. De stora fönstren släppte in mycket solljus och värmde upp huset. Inne i vårt rum var det galet varmt och vi kunde varken hitta en fläkt eller fjärrkontrollen till ACn. Efter en svettig timme på uteplatsen började våra magar efterlysa mat. Vi bestämde oss för att köra in till stan och äta mat på en gedigen pub som hade 20% rabatt på menyn just denna dag. Vi grävde långt ner i våra väskor och tog på oss klänning och skjorta för att sätta guldkant på kvällen.

Puben vi kom till var mysig och hade en trevlig uteservering. Vi beställde in mat och njöt av varandras sällskap. Det var rätt underhållande at titta på andra backpackers och på byggarbetare som var ute på afterwork. Vi gick sedan runt i Queenstown hand i hand - en perfekt avslutning på dagen.