Hobbiton & minnestatuering -Delat inlägg

January 26, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 22 °C

Uffe:
    Louise som satt klockan tidigt för att hinna med bussen till Matamata och Hobbition. Hon kommer berätta om sin upplevelse av dagen längre ner. Min dag började med skön sovmorgon innan jag skulle bege mig med stora delar av vår packning från en lyxig lägenhet till en annan. Semestern skulle avslutas på topp då vi sparat en gratisnatt från Hotels.com så vi kunde ta en tvårums deluxlägenhet i centrala Auckland på Barcley Suites.

Traditionsenliga, permanenta minnet från vår rundresa i Australien och Nya Zeeland blev även denna gång en liten gaddning. Jag hade bokat tid 2pm på Otautahi Tattoo.

Tillsammans med koordinaterna för mitt fallskärmshopp i NZ blev det ett citat från romanen Voss av Patrick White från 1960 om utforskaren som vill bli först med att korsa Australiens oändlighet kust till kust. På frågan om han studerat kartan i förväg svarar han: "The map? I will first make it."

För mig har citatet multipla budskap:
    1. Att livet bör utforskas på egen hand utan fördomar. Man vet inte sin sanning förens men ser det med egna ögon. Finns inget facit eller karta att följa, utan bör skapas av ens egna upplevelser. Kort och gott: Learn by living.
    2. Symbolik för passionen att resa, se och uppleva andra kulturer och platser på egen hand. Man bildar sin egen uppfattning om världen istället för hörsägen.
    3. Att romanen handlar om utforskandet av Australien skrivet av Australiensisk nobelprisvinnare som minne från vår grymma resa Down under.

Eftermiddagen spenderades med ett sex-pack i Silo Park i hamnen med strålande solsken. Det sjukaste var på vägen hem för att möta Louise så hoppar en filur fram som gubben i lådan och säger "tjena". Det var Macke Dehn som satt just i hamnen på en bänk precis där jag gick förbi. Vad är sannolikheten. Han hade anlänt till Auckland bara några timmar innan. Glad och chockad fick jag nu sällskap till lägenheten i väntan på Louises hemkomst från Matamata.

Louise:
    Soon to come!