Canberra, Australië

June 3, 2015 in Australia ⋅ ☀️ 10 °C

Vanuit Sydney ben ik met de bus naar Canberra gegaan, de hoofdstad van Australië. Ik wist vooraf al dat er niet veel te doen was maar ging er vooral heen om een vriendin op te zoeken.

Canberra is de hoofdstad omdat er een heel gevecht was tussen Sydney en Melbourne, uiteindelijk besloten ze om een stad daar tussenin te kiezen (ja heel logisch). Canberra ligt alsnog nu dichter bij Sydney dan Melbourne, maar laten we dat maar even over het hoofd zien. Omdat ze een stad als hoofdstad hebben gekozen hadden ze ook de mogelijkheid om het zo te bouwen als dat ze wilden. Canberra heeft een war memorial die op precies dezelfde lijn ligt als het oude en nieuwe parlementsgebouw. Het ziet er heel mooi uit en het War Memorial en bijbehorende museum was een van de mooiste die ik ooit gezien heb (en ik heb er inmiddels aardig wat gezien).

In Canberra ben ik ook naar een tentoonstelling van James Turrell geweest, hij experimenteert graag met kleuren. Er is 1 kamer met alleen maar kleuren waar je met een groep mensen ingaat, je mag er niet langer dan 10 minuten blijven en ook de tour guides moeten tellens wisselen omdat ze anders teveel blootstelling krijgen van de kleuren en daardoor kunnen ze gedesoriënteerd raken. Daarnaast ook naar een wetenschapsmuseum geweest, portretgallerij en het nationaal museum van Australië.

Canberra is een mooie stad, best een beetje koud maar leuk als je van cultuur e.d. houdt.