A 16-day adventure by Jasper

Brussel - Zaventem (Airport)

October 2, 2019 in Belgium ⋅ 🌧 10 °C

En we zijn weer eens op weg naar Spanje. Om 3 uur opstaan kan toch echt moordend zijn. Ik ben nu al op, hopelijk kan ik wat rusten in het vliegtuig of in een gammele bus :)

Rabe de las Calzadas

October 2, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 17 °C

Dag dag iedereen,

Het is al meer dan een jaar terug dat jullie van mij iets hebben gehoord (via deze weg) en nu zitten we hier dan.

We hebben geen klop uitgestoken en toch zijn we al vermoeid, maar ja misschien zit het in de genen. De vlieger en bus waren de minst amuzantere uren waarbij ik probeerde te slapen en toch ook weer niet (questi van de mensen geen nachtmerries te geven van mijn gezabber).

Eindelijk toegekomen in Burgos waren we zo blij om weer op pad te gaan dat we begonnen te kuieren door de winkelstraten. We hebben dan besloten om toch al wat kilometertjes te doen voor er in te komen (wat al lang het plan was). 12 kilometer verder en hier zitten we dan.

Misschien heb je het door aan mijn slechte woordkeuze en op niets trekkende zinnen maar ik ben best wel dood op. Maar morgen doe ik meer mijn best, das belooft!

Slaapwel lezetjes en ik ben blij dat jullie terug zijn :)

Itero de la vega

October 3, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 19 °C

Hey hey hey, hoi hoi hoi,

Nou nou nou! 40 kilometer alzof het nog niet genoeg was dat we stapten hebben we een hele prestatie neergezet (al zeg ik het zelf).

Ik zal jullie eens een verhaal vertellen of een legende. Twee kapoenen dacht dat het eens een goed idee zou zijn om vroeg op te staan. En wel ja zoals vaak was dat dus het geval bij zulke legendes e. Dus die waren al wakker om 6 uur (:O!). Het is precies een werken dag ;). En dan begonnen ze. Tijdens hun trektocht kwamen ze een leuke brit tegen. De Peter (ex militair) die ook verzot was geraakt door het stappen. Omdat hij natuurlijk niet verder kon (het was maar een ex militair) niet zoals onze stapper helden lieten ze hem achter.
    Na nog een 10 kilometer waren ze toegekomen in de Vega. The end.

Tis nu niet dat er veel intressant valt te vertellen over het wandelen. Anders moet ik een video maken en daar een powerpoint presentatie over maken als we terug zijn :p

Neen maar deze dikke zot en een nog grotere zot gaan dat morgen nog eens overdoen. Dus wens ons veel geluk want we zullen het nodig hebben. En ik het meest.

Maar allee bon ik ga jullie rustig jullie bedje verlaten en je slaapwel zeggen. Tot morgen jongens en meisjes en slaap zacht!

Carrion de los Condes

October 4, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 16 °C

Dag lieve volgertjes,

Was me dat weer eens een dagje. We waren smorgens fris en monter opgestaan (niet helemaal waar door de heel krakende bedden) voor het leggen van onze nieuwe weg. Helaas genoeg hebben we op het einde van de dag de laatste kilometers moeten inruilen voor twee cervesas. Jammer he dat dat ons kan tegenhouden ! 🤪

De wandelen in tussentijd was een beetje als volgt: je staat op een loopband met langs de zijkanten twee tv schermen dat een landschap tonen. Dat landschap herhaalt zich om de twee kilometer en voor de moeilijkheids graad op te krikken besluit er iemand om voordurend kiezels op de loopband te gooien waarop je stapt. Maar enkel op de plaatsen waar jij op stapt.
    Als je denkt dat ik zaag dat heb ik maar een ding tegen je te zeggen: je hebt gelijk.

Ook nog iets heel mooi is dat ik me de dag ervoor een beetje verbrand (zonnecreme => vergeten te nemen). Ik had daarom besloten om al mijn lange kleren weer aan te houden. Nou ik weet niet hoe de moslimas het doen maar ik durf te wedden dat ze ofwel volledig naakt zijn daaronder of gewoon 10 neurofens nemen. Kort gezegt hrt was onhoudbaar. Ik heb mijn lesje nu wel geleerd denk ik dan.

Maar ik ga best eens wat afronden want mijn buur in het nonnenklooster is helaas geen non maar een steviger houtkapper. Ik zal dan maar best eens snel gaan slapen voor hij die kettingzaag boven haalt.

Dag lezertjes en tot morgen, bid voor me!

Sahagun

October 5, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 17 °C

Dag mijn apostelen,

Vandaag hebben we wel al wat meegemaakt hoor. Wel 40 kilometer van landschap hebben we meegemaakt. Net zoals ik bij mijn voorgaande blog had gezegt, was het ook hier niet echt super interessant. Maar ja jullie komen hier niet voor intressante dingen want anders zouden jullie mijn blogjes niet allemaal lezen.

Wat we wel allemaal zijn tegengekomen zijn leuke blaren die mijn voeten gretig meenemen. Eentje is geentje nietwaar. Ik was wel heel blij dat het van sochtends tot 12 uur zodanig mistig was dat ik mijn warme kleren kon aanlaten (je weet wel voor de verbranding enzo). Eindelijk aangekomen in Sahagun, waar mijn vermoeden is dat een japanner deze naam heeft uitgekozen want ik kan hel niet deftig uitspreken, was zelf papa helemaal bekaf.

We hadden gekozen voor een benedictinas omdat ons vorig verblijf zo aangenaam was. Normaal staat er op het lijstje (met alle albergues en andere nuttige info) dat er maar 12 bedden zijn. Gelukkig zag meneer de pastoor dat wij simple mensen zijn en gaf ons een kamer. Hij vertelde ons ook dat er een pre dink is om 5uur om ons al goed te bezatten. Om 6 30 konden we feesten op hosties en om 8 uur is het wijnproeverij.
    Helaas was dit niet het geval en werd het wat soberder gevierd. Tijdens het laatste avond (ik hoop niet het mijne) had ik nog een zuid korean leren kennen. Echt wel een toffe kerel van 26 jaar. Ik mocht hem song noemen want zijn voorste stuk was wat te moeilijk.

En nu een arbrud einde aan deze blog want mijn buren willen denk ik graag slapen, dus ik rond het hier maar best mee af.

Slaapwel jongetjes, meisjes en het (ik discrimineer niet) tot morgen en buenos caminos!

Mansilla de las Mullas

October 6, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 22 °C

Dag schatjes van patatjes,

Dag 6 en ik leef nog. Je houdt het niet voor mogelijk maar weer bijna 40 kilometer gestapt! In het vervolg heb ik geen auto nodig maar gewoon te voet. Aloewel ik hou er niet van om boodschappen ofzo te dragen. Zag dit dus maar niet tegen mijn baas.

Vandaag heb ik wel voor de eerste keer mijn (goede) muziek gebruikt en het voelde aan alzof we drugs hadden ingenomen (niet dat ik daar iets van weet maar tis van horen zeggen e mama). We voelde onze voeten niet meer en we liepen alzof we koreanen achterna zaten (dat was ook zo). Dankzij de muziek hebben we ook het volle trakect kunnen uitlopen. Goed he.

Maar nu zitten we in een albergue met ongeveer 28 man. Echt geloof me ik heb geen goedting om te slapen. Ik weet nu al dat dit onbestaande zal zijn. Ik krijg ook een dejavu gevoei maat jullie weten wel waarover ik het heb nietwaar.

Maar allee we gaan weer eens "lekker" gaan slapen en je hoort me morgen wel als mijn vorten van mijn benen vallen 😭
    Doetjes!!! Xxx

San Martin del Camino

October 7, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 12 °C

Dag iedereen die mijn blog vol met spelfouten wilt lezen. Gelukkig post ik ze tenminste wel nog de dag zelf (;)),

Nou hier zijn we weer en weet je wat? Ik heb er een 5de blaar bij. Applaus voor mijn voeten! Op het einde van het traject zijn mijn volledige voeten bedolven onder de blaren. Precies of ze het express doen. Elke dag een nieuwe.

Naast het blarenprobleem is alles wel goed gegaan. Ik heb redelijk goed geslapen in de grote refter met kabaal makers, heb goed kunnen stappen (hoewel de laatste 4kilometers echt wel genoeg waren (zie foto)) en heb geen ruzie gemaakt met papa :D (is nog niet gebeurd hoor).

Eindelijk zullen we morgen het laatste stuk van de lelijke route (naast een drukke weg) uitwandelen. We gaan dan meer beginnen klimmen met wat meer groen in. Helaas zal dit ook zeggen dat er bij iemand anders zijn blog het vol zal staan van verscheidene bloemen, zonsopgangen (dat blijft toch altijd hetzelfde nietwaar?),... Helaas is het hier niet beter want ik weet zelf niet hoe ik deftig een foto moet trekken :D

Ach ja je zal het allemaal wel zien morgen ee en bij papa oveemorgen ;) en nu ga ik best eens gaan slapen want ik ben al overtijd.

Slaapwel schatjes en tot morgen! Doeg!

El Ganso

October 8, 2019 in Spain ⋅ 🌙 16 °C

Familie en vrienden,

Welkom dat jullie gekozen zijn bij deze blog. Om deze samenkomst vlot te laten verlopen zou ik graag hebben dat iedereen liked.

Nu we dat uit de weg hebben zal ik eens bloggen. Na ons heerlijk te overslapen hebben zijn we vertrokken om bij 7 uur (normaal vertrekken wij nooit zo laat :O!) en eindelijk beginnen de mooiere landschappen zich te tonenen. Mideleeuwes stadjes of stadjes die wel eens mooi afgewerkt waren konden we nu bewonderen (ik heb toch goede woordenschat e). De voroge dorpen bestonden altijd uit klei en als dat niet het geval was hadden er 10 autos zich precies in de gevel geparkeerd. Vliegende autos bestaan dus echt.

Maar ja helaas kan ik jullie dit niet allemaal tonen want ik ben weer zo lui geweest om er fotos van te maken. Dus ik zou zeggen, googlemaps is je vriend hiervoor. Voor derest hebben we er weer iedereen van afgestapt en zitten we in een mooie albergue die gemaakt is geweest door de eigenaar zelf (zoder dat hij kennis heeft over het maken van huizen). Hopelijk stort het wel deze nacht niet in. We hebben ook nog het heel vriendelijke trio ierlanders tegengekomen dewelke we gisteren ook hadden gezien. Een ervan is een aannemer (met zijn eigen bedrijf), zijn zus werkt al verpleegkundige en de schoonzus is de eigenaar van een modebedrijf. Welk leuk ol hun verhalen te vertellen. Helaas door de wijn zijn ze wat weggevloeit uit de hersenen.

Maar ja aan deze bevenstaande oninteressant uitleg heb en jullie ook niet echt iets aan dus ik zou zeggen: slaapwel zoetjes en tot morgen.

Ps: vergeet niet te liken ee

Ponferrada

October 9, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 7 °C

WAUW, ik had deze hele tekst bijna volledig geschreven en dan word heel mijn tekst gewist. FBI are you watching?

Dus nogmaal dag iedereen!

Vandaag hebben we veel gewandeld en leuke dingen gedaan.

The end.

Nu de FBI niet meer meeleest kan ik weer even opnieuw beginnen. Va daag was het voor mij wel een hoogdag (allee toch in de voormiddag) want we gingen in de bergen klimmen! Het enigste probleem dat we onderweg ondervonden was de snijdende kou. Gelukkig zijn wij niet in stukjes gesneden *badam ptsss*. Okee ik zal al weg gaan.

Neen maar dus als je klimt kom je op een zeker punt helemaal op de top e. Wel ze hadden ons gezegt dat er een "cruz ferro" op de spits zou staan. Het was helaas een ijzeren kruis van 50 cm hoog en bleek te lijden aan een minderwaardigheidscomplex aangezien hij op een lange houten paal stond. Wat een teleurstelling!

Het begon erna wat middag te worden en waren mijn goude uren geslagen. De reden hierom is dat ik het haat om af te dalen. Pijnlijke knieen broken enkels, het hoort er allemaal bij zeker (gelukkig heb ik het laatste niet). Na de afdaling kwamen we toe in een prachtig dorpje! Echt daar zou ik heel graag eens mijn vakantie willen doorbrengen! 😲

Uiteindelijk is onze laatste stop Ponferrada. Doordat we echter een pijl hadden gemist hadden we een 4 km lange omtour gemaakt! Alzof 41 kilometer nog niet genoeg was! (kijk maar op de traveltracker van papa). Het parkoer naar santiago is al lang genoeg. Ze moeten het echt niet labger maken. Maar ja we zijn er zekers?

In iedergeval ga ik jullie het slaapwel opleggen want ik ben best doodmoe en onhumoristisch. Ik schrijf bijna even saai als mijn oude leerboeken.

Slaapwel iedereen en tot morgen!

Puerta de Valcarce

October 10, 2019 in Spain ⋅ 🌙 13 °C

Dag dag composteleanen,

Omg, hoe langer deze reis duurt hoe meer ik me soms afvraag: waarom deze marteling :p. Weer hebben we lekker veel gestapt en tot mijn frustratie toe eerst nog wat zitten ronddolen. Deze morgend waren we met "goede" moed vertrokken. Ik zet het tussen haakjes want zoals je ziet vertelt mijn gezicht duidelijk een ander verhaal. Dit komt allemaal door die ene ronkende rus. Zelfs mijn oordopjes hadden het op een lopen gezet! Ik werd echt helemaal gek van die mens. Dat is snurken met een geluidversterkende bas bij.

In iederegeval begonnen we met stappen. Hoe kan het ook anders. Twas niet dat we de taxi pakten ee (soms wens ik dat wel). We begonden de wandeling helemaal aan de rechter kant van de stad. We volgde mooi alle pijlen richting het centrum... Om dan terug te gaan naar de richt van waar we vandaan kwamen. Ik voelde me wel een kieke want we hadden die pijlen de dag ervoor al gezien! Natuurlijk was papa onderweg wat slaap aan het inhalen dus voor hem was alles precies nieuw. 2 km lang heb ik mijn kas zitten opvreten.

Nu skippen we wat door naar het laatste stuk van de dag. (ertussenin was even saai als het zien van groeien van gras, best intressant dus). We kwamen tijdens onze wandeling een vriendelijke Serviër tegenen die, na hij wist dat we belgen waren, wou vertellen over tennis en gofin (of hoe zijn naam ook is. Ik ben al blij dat ik die van mezelf kan schrijven). Het was niet dat we veel weten over tennis, we stonden daar met onze mond vol tanden, waardoor we de supermarkt waren ingedoken.

Zoals altijd rond ik af met iets belagelijks dus dat is dan weer geslaagd als je bovenstaand teksten leest.

In ieder geval sagriatianen, ik ga julkie een goede nachtrust toewensen en tot morgen!