Dag 16 & 17: Slowboat naar Luang Prabang

February 9, 2016 in Laos ⋅ ☀️ 20 °C

Om 9 uur ontbijten we bij ons guesthouse. De eigenaresse heeft ook alvast de lunch gemaakt zodat we deze direct mee kunnen nemen. Een tuk-tuk brengt ons en diverse lotgenoten vervolgens naar de pier waar de vele boten al op ons liggen te wachten. We nemen de slow-boat van Huay Xai maar eindbestemming Luang Prabang. Deze boot over de Mekong doet er echter zolang over dat deze is opgedeeld in twee dagen. De eerste dag brengt ons tot het plaatsje Pak Beng.

De boot die om 11:00 uur zou moeten vertrekken vertrekt uiteindelijk om 12:30 uur. Reden: de boot is te vol en dus wordt een tweede boot ingezet, de eerste boot mag echter pas vertrekken als de tweede boot ook helemaal vol is. Laotiaanse logica!

In de slow-boat zitten we helemaal voorin met een Zweed, Knut, een Engels stel, Thom, Nin en dochter Leia, een Engelsman die inmiddels 5 jaar in Vietman woont, Adam en een Amerikaan, Charles. De voorzijde wordt al snel gekscherend 'first class' genoemd in de volgepropte boot. We wisselen voornamelijk verhalen uit over ieders reis tot nu toe en de toekomstige bestemmingen.

Eenmaal aangekomen in Pak Beng, 6 uur later, wachten de eigenaren van hostels en guesthouses ons al op met hun beste aanbod. Na wat onderhandelen worden we als vee opgeladen op diverse pick-up trucks op weg naar de desbetreffende slaapplek. Voor ons een rit van maarliefst 1 minuut. Het guesthouse is simpel maar volstaat voor een nachtje. Later die avond dwalen we door Pak Beng dat zijn bestaansrecht ongetwijfeld enkel dankt aan de tussenstop van de slowboat. We dineren met Adam en een Française die de omgekeerde reis aan het maken is en net uit Luang Prabang komt. Ze heeft nog enkele tips en waarschuwt ons voor het tekort aan slaapplekken in onze eindbestemming...

De tweede dag wordt de oorspronkelijke 'first class' groep in tweeën gesplitst, Knut en Charles zitten bij ons op de boot maar de rest is op een andere boot geplaatst. Horrorverhalen over de 11 uur durende tocht op de tweede dag blijken gelukkig niet waar, na totaal 5 uur komen we aan in Luang Prabang. Een tuk-tuk rit naar het centrum later is het startsein van de zoektocht naar een slaapplek. Helaas had de Française van de vorige avond niet gelogen. In verband met Chinees Nieuwjaar hebben we 2 uur en tientallen guesthouses later nog niets gevonden. Bij enkele guesthouses wordt zelfs aangeraden naar de tempel te gaan, we zouden daar op het complex kunnen slapen, zodat je in ieder geval niet op straat hoeft te slapen.. Toevallig komen er Knut en Charles weer tegen, die ook in hun zoektocht nog niet geslaagd zijn. Net toen we besloten gezamenlijk iets te zoeken krijgen we een aanbod dat we niet af kunnen slaan. Een guesthouse in het centrum voor een prima prijsje.

We sluiten de avond af op de dagelijkse Night Market van Luang Prabang, waar voornamelijk handgemaakte waren uit de omliggende dorpen worden verkocht.