Dag 22: Reis naar Pakse

February 15, 2016 in Laos ⋅ 🌙 28 °C

Onze tijd in Vang Vieng zit er weer op en we checken (maar al te graag) uit bij ons guesthouse en besluiten door te reizen naar het zuiden van Laos. Pakse wordt de volgende bestemming.

Dit keer boeken we een zogenaamde V.I.P. Sleepersbus omdat het een lange reis gaat worden. Om 13:00 begint de tocht van vandaag, we worden opgepikt door wederom een volgepropte tuk-tuk. Na enkele tussenstops zet deze ons af bij een van de busstations van Vang Vieng. Hier blijft het voor iedereen erg lang onduidelijk hoe laat de daadwerkelijke bus nou eigenlijk vertrekt. Ook het personeel van het busstation kan hier geen antwoord op geven.

Uiteindelijk arriveert twee uur later dan gepland de desbetreffende bus. Echter, geen sleepersbus maar een 'gewone' V.I.P. bus die ons tot de hoofdstad van Laos, Ventienne, zal brengen. V.I.P. houdt in dit geval overigens in dat je ongeveer 5 cm extra beenruimte hebt. Eenmaal in Ventienne aangekomen stappen we over op de sleepersbus. Verdeeld over twee etages zijn hier zo'n 16 slaapvertrekken gemaakt voor ieder twee personen. De coupés schat ik 1 m hoog, iets meer dan 1 m breed en 1,5 m lang, echt languit liggen is er dus niet bij. De nacht is vervolgens hobbelig en de chauffeurs vinden het maar al te leuk om de claxon midden in de nacht meermaals te testen. Ondanks dat sukkelen we beide toch wel een aantal keer weg. Weer iets dat je meegemaakt moet hebben zullen we maar zeggen!

Om 06:00 uur arriveerd de bus op het busstation van eindbestemming Pakse, in totaal dus 17 uur later. Een tuk-tuk brengt ons na een stevige onderhandeling en uiteindelijk een prijsdaling van 85% naar het centrum van de stad zodat ook hier de zoektocht naar een slaapplek kan beginnen.