campinas

September 9, 2016 in Brazil ⋅ ☀️ 25 °C

Na 16 uur slaap voel ik mij een beetje herboren na de vermoeiende en emotionele rit naar campinas, de stad waar Filipe is opgegroeid. Ik word wakker in een villa. Eenmaal beneden word ik opgevangen door Miriam, de moeder van Filipe. Ze is zo teder en zorgzaam. Voor ik het door had schonk ze mij een tas koffie in en was ze een typisch braziliaans ontbijt aan het klaarmaken: tapioca.
    Miriam voelde haar schuldig omdat mijn eerste tapioca een beetje verbrand was, maar het was met liefde gemaakt en ik vond het heerlijk.
    Na het ontbijt liepen we door de tuin/jungle waar Edison haar man aan het werk was. Hij heeft een uitzonderlijk mooie lach en kan caipirinha's maken als de beste. Ik zie meteen een gelijkenis met Filipe.
    Met trots vertelde hij me over alle verschillende bomen in hun tuin. Mango, limoen, appelsien, koffie - en een hele reeks bananenbomen. Bananen groeien blijkbaar naar boven?¿ haha
    Ik ben gefascineerd door de bananenbomen. Een boom geeft eenmalig een tros bananen en sterft dan af. Om mijn dank te betuigen heb ik me ingezet om de bomen te snoeien. Hiervoor moet je oude kleren aandoen, want het sap van een bananenboom kan voorgoed vlekken op je kleren maken.

Verder is het een heel rustige week geweest met veel barbeques en een warme verwelkoming van Juliana, Senne en Joke.

Een BBQ gaat als volgt:
    * eerst eet men een grote hoeveelheid vlees
    * als men voldaan is, is het tijd voor een dessert
    * na een uurtje eet men weer een grote hoeveelheid vlees
    * gevolgd door een dessert

- aye caramba ;-)