havana

December 6, 2016 in Cuba ⋅ ⛅ 29 °C

Een concreet plan van wat ik ga doen in Cuba heb ik nog niet, maar dat zal ik wel dag per dag bekijken. Ik ben zeer benieuwd naar de geschiedenis van dit land en wil meer weten over het communisme. Het eerste dat ik doe is de stad Havana ontdekken. Omdat Cuba zijn grootste inkomsten haalt uit toerisme en daardoor de prijzen belachelijk hoog liggen weiger ik een taxi te nemen. Ik slenter uren door de stad en vraag me af of dit het wel waard is.
    Het eerste dat me opvalt zijn de typische oude auto's waarmee de locals rond rijden. Deze historische wagens maken deel uit van het beeld dat over cuba bestaat en vind je op geen andere plaats ter wereld terug.
    Ik merk op dat Fidel Castro en Che Guevara erg gewaardeerd worden. Overal zie je posters, grafitti of standbeelden terug van deze twee helden. Vele buitenstaanders hebben kritiek op Fidel als dictator die meerdere mensenrechten heeft geschonden, maar hij heeft wel enorm veel voor Cuba gedaan en je ziet in het straatbeeld dat de Cubanen veel respect voor hem hebben. Omdat ik nog niet voldoende informatie heb blijf ik er sceptisch over.

Cuba staat gelijk aan geen of weinig internet hebben. In het begin vond ik dit de max. Eindelijk eens rust van sociale media en in het algemeen met mijn GSM bezig zijn. Ik beslis uit principe om geen internetkaart te kopen, maar na dag 3 begin ik het zo lastig te krijgen dat ik niet aan de verleiding kan weerstaan. Zo een kaart geeft je toegang tot 1 uur internet, kost veel geld en is jammer genoeg razend snel opgebruikt.