fernie

January 13, 2017 in Canada ⋅ 🌙 -8 °C

Vanuit verschillende bronnen hadden we gehoord dat dit ski resort de moeite is om te snowboarden dus plannen we een trip van tien dagen om ons er eens goed uit te leven.
    Het Fernie alpine resort is bekend om zijn grote hoeveelheid jaarlijkse sneeuwval en voor het poeder skiën. Dit wetende sta ik te popelen om op verse sneeuw naar beneden te snowboarden.
    De eerste dag komen we aan en boeken een kamer in het raging elk hostel. Het is er gezellig met comfortabele bedden en leuke mensen die er werken en verblijven. Elke ochtend krijg je een pancake ontbijt met maple sirup en koffie à volonté. Dit zorgde bij mij ervoor dat ik soms aan het shaken was van de caffeine en high was van een sugar rush. Ideaal om een dag te beginnen als je gaat snowboarden.
    De eerste dagen in het ski resort waren onvoorstelbaar koud. Het was min dertig graden, maar door de windstoten kon het als min veertig aanvoelen. Die periode moest je enorm opletten dat je geen frost bite opdeed. Het was zeer belangrijk dat je je warm aankleedde en je regelmatig ging opwarmen aan een haardvuur op de berg. Als je je vingers of tenen niet meer kon bewegen dan was het cruciaal dat je er direct voor ging zorgen dat er weer circulatie door je ledematen stroomde. Ik kon er niet ten volle van genieten want de kou was mij teveel aan het worden. Het hielp niet dat ik heel mijn kleerkast aanhad om de kou te trotseren en na een tijd kon ik me niet meer opwarmen aan het haardvuur. Deze strijd tegen de kou bleef duren tot we in de supermarkt voetverwarmers vonden.
    De volgende dag proberen we de voetverwarmers uit en na tien minuten voel ik het zeer warm worden aan mijn voeten. Ze kunnen opwarmen tot negenendertig graden en als je het nog niet koud hebt voelt dit eerder onaangenaam aan. Van zodra we op de berg waren besefte ik hoe heerlijk het was om zonder koude voeten en schrik voor frost bite te snowboarden. Vanaf het moment dat we warme voeten hadden ging het alleen maar bergopwaarts. Je kon veel langer snowboarden omdat je je niet continue moest opwarmen en je zat niet te verkleumen van de kou elke keer je een skilift naar boven nam.
    Het ski resort is gigantisch groot. We hadden allebei het gevoel dat we het nooit volledig zouden zien omdat we elke dag een nieuw deel van het resort leerden kennen. Het werd warmer weer en de sneeuwcondities lagen beter dan de eerste dagen.
    Achter een dagje snowboarden kon je in de hostel je lekker opwarmen en je spieren laten relaxeren in een hot sauna. Als we niet te moe waren dronken we met the girls nog een pintje bier, speelden een spelletje snooker of deden we mee aan een avond quiz. Voor zover ik weet ben ik geen weetjespersoon, maar ik was toch in mijn nopjes toen ik 1 vraag kon beantwoorden. De rest van die avond hield ik me meer bezig met bier drinken.
    Snowboarden in Fernie was een zalige ervaring. Het dorpje op zich heeft een leuke sfeer en laid back mentaliteit. Je voelt je er goed en ik persoonlijk zou er langer kunnen blijven. Allesinds keer ik ooit nog eens terug.

Boek: Paula Hawkins - girl on the train