• Nachtdienst

May 21, 2019 in the Netherlands ⋅ 🌧 14 °C

Het zit er op, drie nachtdiensten.
    De nachtdiensten gooien mijn hele bioritme om.
    Ik voel me een zombie, slaap in gedeeltes, hang alleen maar op de bank en van huishouden komt al helemaal niets.
    Nee nachtdiensten zijn niet goed voor je, dat is overigens algemeen bekend.
    Er zijn niet alleen maar nadelen trouwens.
    In de nacht heerst er vaak een bepaalde sfeer.
    Je hebt niets te maken met andere disciplines, weinig lichamelijke arbeid en als de bewoners slapen dat is het echt rustig.
    Voordat ik mijn eerste rondje ga doen, lees ik de verpleegkundige overdracht en van sommige bewoners het EKD, electronisch klanten dossier.
    Inmiddels kan ik redelijk mijn weg vinden in het huis en weet ik wat de drukke afdelingen zijn.
    De TOA, tijdelijke opname afdeling, bijvoorbeeld is een drukke afdeling.
    Mensen worden er onder andere opgenomen voor revalidatie na een val waarbij een heup is gebroken.
    Deze mensen zijn niet persè dementerend maar vaak in de war door alles wat ze meegemaakt hebben.
    Zo kreeg ik zaterdagochtend om 6.30 een telefoontje van de meldkamer van de politie.
    Ligt er bij jullie ene mw P?
    Ja die ligt bij ons.
    De mw aan de andere kant vraagt of deze mw lichamelijk en geestelijk goed gezond is, maar ik geef aan dat ik die info niet mag verstrekken.
    Dus word de vraag op een andere manier gesteld.
    Liggen er op deze afdeling mensen die lichamelijk en geestelijk hulp nodig hebben?
    Ja die liggen er.
    Deze mw heeft nl een klacht ingediend.
    Sinds dat ze opgenomen is, nu drie weken geleden, wordt ze slecht behandeld.
    De mw van de meldkamer zegt dat ze een melding moet maken van de klacht.
    Ik geef aan dat mijn collega van de dagdienst terug zal bellen omdat ik mw niet goed genoeg ken en ik ook niet op de hoogte ben van de procedure die er in dit geval gevolg moet worden.
    Oei dat is wel even schrikken, ook voor mijn collega die op deze afdeling werkt.
    Ik ga naar mw, ze ligt alleen op een kamer.
    Als ik binnen kom heeft ze haar handtas op bed liggen en stopt ze net haar telefoon in de tas.
    Ik ben niet gek, zegt ze, zonder dat ik ook nog maar iets gezegd heb.
    Hoezo zegt u dat?
    Geen duidelijk antwoord..
    Ik zeg dat ik zag dat ze de telefoon in de tas aan het stoppen is
    Heeft u iemand gebeld?
    Ze praat er omheen maar zegt uiteindelijk dat ze haar uitvaartondernemer heeft gebeld.
    Goh zeg ik, wat is de reden dat u hem gebeld heeft?
    Het blijkt dat ze dat wel vaker doet, zo'n drie a vier keer per week.
    Heeft u nog iemand anders gebeld?
    Nee hoor, ik ben niet gek hoor.
    Mw blijft ontkennen.
    Ik gooi het over een andere boeg.
    Hebt u het naar u zin hier?
    En dat blijkt de goede vraag te zijn.
    Mw vind het vreselijk hier, ze wil terug naar Haaksbergen want daar woont ze.
    Er komt niemand op bezoek en ze wordt hier maar slecht behandeld.
    Als ze belt komt er niemand dus heeft ze de politie maar gebeld want zo kan het niet langer.
    Dus heeft u toch nog iemand gebeld?
    Ja, ja, jullie hebben het zo druk dat ik vergeten wordt, dat kan zo niet langer.
    Ik beloof dat we er werk van maken en zeg tegen mw dat ze nu nog maar even moet gaan slapen, het is weekend.
    Ik noteer het gesprek in het EKD en draag het over aan mijn collega van de dagdienst.
    Om 7.15 stap ik op mijn stalen ros, mijn bed roept me.
    Never a dull moment, denk ik net voordat ik in slaap val.