Op weg naar minimalisme

• -days
  • -kilometers
  • de start

March 23, 2019 in the Netherlands ⋅ ☁️ 10 °C

Inmiddels ben ik al weer bijna een maand thuis.
    Het jaar is ook bijna om, en eerlijk gezegd is het omgevlogen.
    Ik besef mij terdege dat het heel bijzonder is geweest dat ik dit heb kunnen doen.
    Ik heb er dan ook veel over nagedacht wat dit allemaal met mij gedaan heeft, wat heb ik er van geleerd.
    We denken dat kopen en het hebben van veel spullen ons gelukkiger maakt.
    Denk eens even goed na wat jou echt gelukkig maakt?!
    Tijdens z'on reis als ik gemaakt heb, heb je dus niet meer bij je dan strikt noodzakelijk.
    Vier tassen, daar zit alles in wat je nodig hebt en dan nog waren er dingen die ik nauwelijks gebruikt heb.
    Iets waar ik voordat ik deze reis ging maken al mee gestart ben is het ontspullen van mijn huisje,mijn kledingkast, de schuur.
    Alle boeken weg gegeven.
    Om toch te kunnen lezen, want daar ben ik gek op, ben ik lid geworden van de bieb.
    Ook heb ik een tijd geleden besloten om alleen nog jurken te dragen.
    Dus alle broeken, truitjes, bloesen, rokken naar de lommerd.
    Hoeveel paar sokken heb je nodig, onderbroeken, bh's?
    Ook alle spulletjes die in de badkamer te vinden zijn heb ik onderhanden genomen.
    Afgelopen vrijdag ik heb mijn auto verkocht.
    Ik ga een paar maanden kijken hoe het gaat zonder en als ik dan een keer een auto nodig heb kan ik er een huren.
    Het opruimen geldt ook voor mijn sociale media.
    Ik volg niemand meer op Instagram., probeer zo min mogelijk achter te laten op het WWW.
    Het maakt dat ik me nu al rustiger en prettiger voel. .
    Ik wil de komende maanden alles onder handen gaan nemen.
    Het liefst zou ik ook geen vaste baan meer willen.
    Heb daarom gesolliciteerd op een baan in de flex-pool.
    Niet meer werken dan nodig is voor mijn onderhoud en de reizen die ik wil blijven maken

• Dit heb ik gedaan vandaag.

April 2, 2019 in the Netherlands ⋅ 🌬 15 °C

Mijn autootje is niet meer mijn eigendom.
    Vanmorgen om 9.00 kreeg hij een nieuwe eigenaar.
    Gelijk starten hè, na 1 jaar stilstaan.
    Toch was het wel moeilijk.
    Het voelt als het inleveren van een stukje vrijheid.
    Tegelijkertijd is het een vervuiler, het is een diesel, en het kost een duit euro’s.
    Gelukkig heb ik mijn motor en fiets nog.
    Ik ben gelijk maar doorgegaan om mijn kledingkast nog verder uit te ruimen.
    Ik pak de kleding op en voel of ik het nog wil aantrekken.
    Bij het meeste kleren die ik weg wil doen voel ik niets en kan het dus weg.
    Weer je wat ik best wel moeilijk vind en niet verwacht had.
    Bij alles wat je koopt je afvragen of je het nodig hebt.
    Ik zag een leuke jurk, make-up, lekkere verzorgingsproducten in de aanbieding.
    Oh hoe moeilijk is het om niets te kopen.
    Als ik eerlijk ben blijft er niet veel meer over dan eten.
    Kleding heb ik genoeg, ik heb van alles genoeg als ik er goed over nadenk.
    Dus blijft eten over want daar kan ik niet zonder.
    Daarom lekkere dingen gekocht van het geld dat ik voor mijn auto gekregen heb.

• Gelukkig

April 3, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 5 °C

De sleutel tot je geluk en tevredenheid ligt diep in jezelf, in je eigen hart en geest.
    De manier waarop je iedere dag begint is erg belangrijk, je kunt met het goede been of met het slechte been beginnen.
    Je kunt wakker worden met een lied vol vreugde en dankbaarheid in je hart voor de nieuwe dag, voor het feit dat je leeft, voor het wonder van leven en het feit dat je leegten het in afstemming en harmonie zijn met het ritme van al het leven.
    Je mag het allerbeste verwachten van de nieuwe dag en het daardoor naar je toetrekken.
    Of je kunt de dag beginnen met een gevoel van wrok en ontevredenheid en uit het ritme zijn.
    Jij bent verantwoordelijk voor wat de dag zal brengen en dat te weten geeft je zelfs een grotere verantwoordelijkheid, dan die zielen die zich daar niet bewust van zijn en dus niet beter weten.
    Je kunt niemand anders verantwoordelijk stellen voor jouw gemoedstoestand.
    Het is allemaal jouw keus.

Uit: Open Innerlijke Deuren
    van Eileen Caddy.

• Geloof jij?!

April 22, 2019 in the Netherlands ⋅ 🌬 19 °C

Ik geloof.
    Ik geloof in mezelf maar ook dat er een hoger iets is, heel veel mensen noemen dat God.
    Eigenlijk maakt het niet uit welke naam je er aan geeft.
    Ik persoonlijk hou niet zo van de naam God.
    Schepper klinkt mij beter in de oren.
    Oerknal of oerkracht zou ook kunnen.
    Wij zijn tenslotte ontstaan.
    Ik ben nu een boek aan het lezen en er vallen een heleboel dingen op zijn plek.
    Dit boek is een van de weinige boeken die ik niet heb weg gedaan.
    Ik heb het al een keer gelezen.
    Nu dus nog een keer.
    Het zijn antwoorden van God, de Schepper, de Oerknal of Oerkracht op vragen van Neale Donald Walsh aan God.
    Hier vind je de antwoorden op al je vragen, hoe wij ons leven zouden moeten leven.
    Het doel van het leven is niet God te behagen.
    Het doel van het leven is te weten en te herscheppen wie jij bent.
    Er is geen tijd behalve deze tijd.
    Er is geen ander moment dan dit moment.
    Het nu is alles wat er is.
    Laat dat eens even tot je doordringen.
    Er is alleen het nu, er is geen verleden en ook geen toekomst. Alleen het NU.
    Je leven te leven zonder verwachting , zonder de behoefte aan specifieke resultaten, is pas echt vrijheid.
    Wij zijn ons zo niet bewust dat alles wat er gebeurt door ons gebeurt.
    Ik zeg heel vaak dat het tussen onze oren zit maar dat is ook echt zo.
    Al het persoonlijk handelen komt op het diepste niveau voort uit een van deze twee emoties te weten angst of liefde.
    Je kunt niet anders kiezen, er zijn immers geen andere keuzemogelijkheden.
    Maar je hebt wel de vrije keus welke van de twee je verkiest.

• Geloof jij dat......

April 23, 2019 in the Netherlands ⋅ ☀️ 21 °C

Woorden de minst betrouwbare verspreiders zijn van waarheid?
    Een ding/ iets alleen goed of slecht is omdat wij als mensen zeggen dat het zo is? Een ding/ iets is niet goed of slecht uit zichzelf.
    Er geen samenloop van omstandigheden bestaat en niets gebeurt bij toeval?
    Je kunt zijn, doen en hebben wat je je maar kunt inbeelden?
    Je aantrekt waar je bang voor bent?
    Alles wat je in de wereld ziet, de uitkomst is van jouw gedachten erover?
    Alle omstandigheden tijdelijk zijn, niets hetzelfde blijft en niets onveranderlijk is?
    Wij over de macht en het vermogen beschikken om nog deze minuut een einde te maken aan alle honger en ziekten in deze wereld?
    Je leven altijd het resultaat is van jouw gedachten over je leven?
    Je kunt stoppen op een bepaalde manier te denken teneinde je werkelijkheid te veranderen?
    Wanneer je gedachten hebt over ziekten, kwalen of aandoeningen ( of aanhoudende woede, haat en negativiteit ) het lichaam deze gedachten in een fysieke vorm gaat omzetten?

Genoeg stof tot nadenken, denk ik zo.

• Vragen.

April 28, 2019 in the Netherlands ⋅ 🌙 9 °C

Ik vraag me de laatste tijd vaak af waarom ik de wijsheid en inzichten die ik nu, op deze leeftijd heb, niet had toen ik 20 was.
    Het begon toen ik me af vroeg waarom ik al een hele periode geen behoefte meer had aan sex, terwijl ik er jaren lang wel pap van lustte.
    Ook van chocola trouwens.
    Met mijn zoektocht naar het minimalisme en het daaruit voortvloeien ontspullen bemerk ik dat het verlangen naar geld, veiligheid, bezit en dus ook sex aan het afnemen is.
    Ik heb geen behoefte meer aan overmatig eten, drinken, sex.
    Ineens zag ik het verband.
    Al het bovenstaande is lichamelijk, zijn fysieke stimuli en bevrediging.
    Maar je bent niet alleen je lichaam.
    Het verstand wil ook gevoed worden.
    Met nieuwe gedachten , nieuwe ideeën, persoonlijke groei, creëeren van nieuwe doelen.
    Ook spirituele groei, wat is het doel van het leven, je ultieme bestemming vinden, is een deel van het leven.
    Door het ontspullen neem ik afstand van bijna exclusieve betrokkenheid bij een aspect, in ruil voor ware liefde en waardering van alle aspecten van mijn leven..

• Bewust.

May 1, 2019 in the Netherlands ⋅ ☀️ 18 °C

Dat ik aan het consuminderen ben wil niet zeggen dat ik me als een kluizenaar ga gedragen of non wil worden.
    Nee, juist niet!
    Ik ga juist veel bewuster om met mijzelf, mijn gevoelens, mijn gedachten, mijn aandacht, mijn energie, met wat ik koop zeg en doe.
    Niet vasthouden aan materie is iets anders dan er niet van mogen genieten.
    Minimaliseren is geen methode om je dingen te ontzeggen, maar om te weten wat genoeg is voor jou, dankbaar te zijn en te genieten van al je spullen.
    Ik wil in deze wereld zijn, niet van deze wereld.
    Neem de waan van de dag niet te serieus, wees geen slaaf van het materiële.

• Geluk

May 4, 2019 in the Netherlands ⋅ 🌧 9 °C

Je bent op niemand jaloers, je haat niemand.
    Je bent tevreden met wat je hebt en ongevoelig voor de streken van het lot vrees je niets en verlang je niets.
    Je weet dat er geen gif in je schalen wordt gedruppeld, en dat een mens aan weinig genoeg heeft om te leven.
    Je weet dat de grootste en ware rijkdom is: geen wensen te hebben, en dat de hoogste macht is: geen angsten hebben. Je leidt een blij en rustig leven, je nachten zijn kalm, je dagen ontspannen, je maaltijden ongestoord.
    Je gaat en staat waar je wilt, zet je zonder angst ergens neer.
    Je beraamt geen aanslagen, je bent er ook niet beducht voor.
    Je weet dat je dood voor niemand nuttig en je leven voor niemand schadelijk is.

Bovenstaande is een citaat van de veertiende-eeuwse Italiaanse humanist Petrarca.

• Wat zou er gebeuren als.....

May 10, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 13 °C

je alle geldtransacties wereldwijd bekend zou maken?
    Als alle bedrijven/ mensen bekend zouden moeten maken wat hun werknemers verdienen, wat voetballers ect verdienen?
    Niet de algemene loonschalen voor specifieke banen maar de feitelijke compensatie die iedereen individueel wordt toegekend.
    Denk je eens in wat dat zou betekenen!!

Daar gaat wat niet weet wat niet deert het raam uit.
    Daar gaat doelen/ mensen tegen elkaar uitspelen het raam uit.
    Geen loon discriminatie meer op basis van sekse.
    Daar gaat he als wij het voor een derde minder kunnen krijgen waarom zouden we dan meer betalen.
    Weg is de corruptie, de appeltjes voor de dorst, het gevlei bij de chef, de gouden handrukken.
    En ga zo maar door.
    Heel veel zou verdwijnen met een eenvoudig middel als onthulling van het geldspoor.

• In wat voor wereld leven we toch!?!

May 12, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 11 °C

Ik zit de zaterdag krant te lezen en wat lees ik allemaal:

Thijs H. kampte met psychische problemen.
    Australisch echtpaar staat terecht voor uithongeren dochter.
    Russische hond neemt ongeneeslijke ziekte mee.
    Megalomaan Istanboel AirPort is exemplarisch voor de ambities van Erdogan.
    Ethiopië is stilaan het nieuwe Bangladesh.

😢😢😢😢😢

Ik heb een mooi kadootje van Amara gekregen voor Moederdag.
    Daar word ik wèl blij van.