KarinBdV

Joined March 2018Living in: Netherlands
  • Sep20

Dilemma's

September 20 in the Netherlands ⋅ ☀️ 19 °C

Meer dan in het ziekenhuis loop ik hier tijdens mijn diensten tegen ethische dilemma’s aan of ben ik mij er meer van bewust.
    Ik zie de tekorten, het harde werken van de zorgmedewerkers, de frustratie bij zowel de medewerkers als de cliënten en de families van de cliënten.
    Er is wel wat verbeterd maar nog lang niet genoeg.
    Wat kan ik doen?
    Doe jij wat?
    Misschien heb jij een idee!?

Het eerste dilemma:
    Autonomie van de cliënt versus het activeren van de cliënt.
    Cliënt is een jongere man, 53, bekend met ernstig hartfalen, type 1 diabetes en niet aangeboren hersenletsel door een auto-ongeluk.
    Hr is wilsbekwaam en heeft geen psychische ziekte.
    Hr is niet therapietrouw, volgt instructie van fysio en ergo niet op, houdt zich niet aan zijn dieet voorschriften.
    In hoeverre moet ik zorgtaken uitvoeren en beslissingen nemen voor deze cliënt als ik vind dat cliënt dit eigenlijk zelf kan en zou moeten doen?

Dilemma twee:
    Professionele zorgverlening versus (culturele) betrokkenheid van familie?
    Oudere cliënt, 90 jaar, islamitische achtergrond, moet geholpen worden met eten omdat mw een CVA heeft doorgemaakt waardoor er kans op verslikken bestaat.
    Wordt door de zorg met tillift in en uit bed gehaald omdat mw zich niet laat helpen door verzorging.
    In hoeverre sta je toe dat familie mw eten geeft, mw in en uit bed helpt.
    Wie is er verantwoordelijk als mw zich inderdaad verslikt en stikt?
    Wie is we verantwoordelijk als mw bij het uit bed halen valt en iets breekt?

Wat is nu goede zorg?
    Daar is geen eensluidend antwoord op te geven.
    We zijn allemaal uniek, holistisch.
    Wat denk ik wel belangrijk is: praat erover, maak het bespreekbaar.
    Geef je mening en luister zonder oordeel naar de ander.
    Er is niet één waarheid.

• Aug30

Moeilijk onderwerp

August 30 in the Netherlands ⋅ ⛅ 17 °C

Er komen weer vier nachtdiensten aan.
    Ik begin er een beetje aan te wennen maar slapen wil nog niet zo goed.
    Ik slaap in etappes.
    Meestal word ik rond een uur of twaalf wakker.
    Als het dan niet meer lukt om verder te slapen ga ik er uit.
    Vervolgens doe ik mijn ding en stap ik rond een uur 17.00 weer in bed.
    Tot een uur of 21.00 als het goed is.
    Afgelopen woensdag heb ik een late dienst gehad en hoorde dat meneer S heel slecht lag.
    Nu gebeurt dat wel vaker maar juist met deze meneer heb ik een aantal gesprekken gehad, over zijn leven toen en nu, over de dood.
    Mooie gesprekken waren dat.
    Denk jij wel eens over je dood na?
    Begraven of cremeren?
    Heb je een verzekering of geld opzij gezet?
    Praat je er überhaupt wel eens over met je geliefden / familie?
    Ik kom dat regelmatig tegen op mijn werk.
    Ik wil voordat ik dement wordt uit het leven stappen, zeg ik al heel lang.
    Maar wordt ik dement?
    En als ik het wel wordt wanneer trek ik de stekker er dan uit?
    Kan het dan nog wel?
    Iedereen die het nieuws volgt zal gehoord hebben dat er een arts vervolgd wordt die een demente vrouw geholpen heeft met euthanasie.
    Wat vind jij daar van?
    Ik vind dat ik mag beslissen over mijn eigen leven.
    Als ik aangeef dat ik dood wil als ik dement word dan wil ik daarmee geholpen worden zonder dat degene die het doet daar voor gestraft wordt.
    Mijn kinderen, familie en huisarts zijn hiervan op de hoogte.
    Ik ga jaarlijks naar de huisarts om deze afspraak te bevestigen.
    Ik ben al jaren lid van de NVVE.
    Euthanasie kan een arts weigeren, een behandelverbod niet.
    Dus heb ik aangegeven dat ik in bepaalde situaties niet actief behandeld wil worden.
    Wel op comfort.
    Zonder dood geen leven.
    Amen.

• Aug26

De laatste dag

August 26 in the Netherlands ⋅ ⛅ 25 °C

Ik word om 2.30 wakker met een knallende koppijn.
    Een te weinig cafeïne koppijn.
    En dat terwijl ik maar twee koppen koffie per dag drink.
    Ik val toch weer in slaap.
    Dus gelijk maar een kop Nescafé als ik weer wakker ben.
    De hoofdpijn zakt snel af.
    Gisteravond aan het picknicktafel gesprek besloten naar Neeltje Jans te gaan.
    Dacht dat we voor 4 € een tochtje over de Oosterschelde konden maken maar eenmaal daar aangekomen blijkt het in combinatie te zijn met het entree ticket, 23.50 €, en dat gaan we niet doen.
    Op naar het Noordzee strand.
    Daar tot 14.00 gezeten en toen terug naar huis.
    Nog een koffie gehaald met wat lekkers bij een museum/ bakker.
    Zeeuwse bolussen gekocht, ze waren nog warm, die ik helaas heb laten liggen.
    Wat een eind is het toch en het was druk op de weg.
    Om 20.30 zijn we in Nijverdal, Rino drinkt nog een kop koffie en vervolgt zijn weg naar Hengelo.
    Leuk weekend gehad en we spreken af in ieder geval 1x per jaar te doen.
    En als er zich nog meer vrienden en vriendinnen aanmelden mogen die ook mee.

• Aug26

Op huus an

August 26 in the Netherlands ⋅ ☀️ 22 °C

Na de tripples van gisteravond niet zo vroeg wakker. Om 10:00 toch maar de tenten afgebroken en de auto ingepakt. Het oudere Duitse echtpaar naast ons met een caravan van 6 meter plus voortent met houten vlonders en een aanritstent hadden nog niet genoeg ruimte. We hadden onze hielen nog niet gelicht of er werd nog een voortent aan geritst. 🙈
    Vandaag Neeltje Jans het voormalige werkeiland van de Oosterschelde dam. €4,- voor een boottocht over de Oosterschelde dat leek ons wel wat. Onze teleurstelling was groot toen we lazen dat dat alleen in combinatie was met een kaartje voor het pretpark. A € 23,50. No way. Noordzeestrand dan maar. Waar wij ons kostelijk verbaasd hebben over een stel, lees vrouw, die 2 uur heeft zitten pompen om een grote badeend op te blazen.
    Het was inmiddels weer Bloody Hot en hebben een leuke fietsroute door de duinen gevonden. Na koffie met wat lekkers in Burgh Haamstede vonden wij het welletjes.
    Fietsen weer achterop en richting Twente. Na wat kleine files en een omleiding bij Zwolle, Karin weer in Nijverdal afgeleverd.
    Karin het was een tof weekend. Bedankt.

Het is gelukt.

August 25 in the Netherlands ⋅ ⛅ 22 °C

Na het ontbijt van eieren met spek en slappe koffie gaan we richting de haven van Den Osse.
    Op de parkeerplaats is het weer druk maar bij de haven is er nog geen mens.
    Omdat het best een eind lopen is met de uitrusting besluiten we de bakken alvast op de duikplek neer te zetten.
    Rino zet daarna de auto op de parkeerplaats bij de haven.
    En daar gaan we weer.
    Uitrusting controleren, ademautomaat op de fles monteren, pak aan.
    Blijk ik mijn pak binnenste buiten aan te hebben.
    Dus weer uit en aan.
    Ondertussen zweet ik peentjes.
    Ga voordat ik mijn uitrusting om doe het water in, even afkoelen.
    En dan verblijven we bijna en uur onderwater.
    Het gaat een stuk beter en ik vind het mooi.
    Heb o.a. barracuda’s , haaien en een Portugees oorlogsschip gezien.
    Ja dat hadden jullie niet verwacht hè.
    Het is half twee als we weer boven komen.
    We zouden nog een duik kunnen doen maar daar heb ik geen zin in.
    T’is toch wel een hoop gedoe om te water te geraken.
    We leveren de spullen in, gaan weer naar de camping en pakken de fiets naar het FKK strand.
    Niet te geloven zo rustig het is en wat moeten we nog een eind lopen voordat we er zijn.
    Is dit NL!?!
    Ja dus!!!
    Rond 18.00 gaan we een hapje eten.
    Een visje lijkt ons wel wat, maar er is geen plek te vinden.
    We belanden bij de Italiaan waar we een laffe pizza Calzone en tagliatelle zalm eten.
    Terug naar het strand omdat we de zon in de zee willen zien zakken.
    Onderweg komen we nog een echt stel fietsers tegen.
    Vertel ze over warmshowers.org, waar je als fietser niets hoeft te betalen voor een
    overnachting.
    Net op tijd komen we op de strand aan.
    Mooi einde van weer een leuke dag.

De Son in See Sien Sakken

August 25 in the Netherlands ⋅ ☁️ 26 °C

Nadat we heerlijk in de blote bips hadden gezon't, had ik geen zin meer in koken. Ik stelde voor om in Renesse wat te gaan eten. Bij het verlaten van het strand hadden we de keuze links af of rechtdoor. Een vriendelijk stel vertelde ons dat de weg rechtdoor naar Burg Haamstede gaat. Daar dan maar eten? Ok. De weg naar Burg Haamstede is pittig met een stuk van 14% stijging volgens mijn fietscomputer. Het was rete druk op al de terrassen. Nog één tafeltje vrij bij het Italiaanse restaurant. Het eten was er helaas een beetje lafjes. Om 20:00 ff gecheckt hoe laat de zon onder ging 20:35. Ooh dat moeten we opschieten. Eergisteren was het nog 20:55. De zelfde weg terug, komen we nog 2 échte fietsers tegen. Altijd leuk om even van gedachten te wisselen. Om 20:33 komen we aan op het strand. We zien nog net de Son in de Zee Sakke.
    Lekker naar de camping gefietst waar we nog 2 trippletjes soldaat hebben gemaakt.
    Was weer een fijne dag.

Toch nog lekker gedoken

August 25 in the Netherlands ⋅ ⛅ 21 °C

Half negen wakker, Karin is al op. Ik bak eieren met spek voor Karin en voor mezelf. Karin maakt koffie van néscafé poeder. Zit te weinig caféine in 😝 Duiken dan maar, we duiken bij de haven van Den Osse. Dit keer pakken we het verstandiger aan en sjouwen eerst onze spullen over de dijk. Het is " Bloody Hot " vandaag dus blij dat we in het water liggen. We maken een prachtige duik van bijna een uur. We puffen lekker uit op de dijk. Dan is het ook al weet snel 14:00. Om 16:00 moeten we de duikspullen al weer inleveren. We besluiten dat het mooi geweest is en gaan de spullen inleveren en halen de fietsen op bij de camping. Na een mooie tijd door de duinen komen we aan bij het breedste strand van Nederland. Pfff en kilometer lopen voor we bij de branding zijn., Wel lekker rustig.Read more

• Aug24

Vervolg duiken met Murphy

August 24 in the Netherlands ⋅ ☁️ 20 °C

Voorstel van Rino, we gaan wisselen van trimvest.
    In het pak van Rino zit een geïntegreerd trimvest.
    Lichtvoetig kom ik uit het water maar zodra ik alle gewicht weer voel zak ik in als een
    plumpudding.
    We wisselen de spullen en daar gaan we weer.
    Nu gaat het beter maar heb toch niet genoeg lood om.
    Terug naar de shop om een nieuw vest en extra lood te halen.
    Gggrrr
    Hijgend en puffend bereiken we de auto.
    Spullen in de bakken en rijden maar.
    Rino draait de sleutel om, de 19 jaar oude dame kucht kort en valt dood neer.
    Accu leeg.
    Gelukkig staat er andere duikers met een VW bus heeft Rino startkabels.
    Sluit de kabels maar aan dan zet ik de bus wel voor jullie auto.
    Dom blond als ik ben zeg ik: we kunnen die van ons er wel voorzetten. 🥴
    Hilariteit alom.
    Duurt even maar de dame komt op gaan.
    Maken van de gelegenheid gebruik om mijn roots te gaan bezoeken.
    Mijn moeder is in Zonnemaire geboren.
    Haar geboortehuis staat er nog.
    Evenals dat van mijn vader die in Nieuwerkerk geboren is.
    Kon alleen opa en oma Bij de Vaate niet vinden op het kerkhof.
    Leuk hoor.
    Accu genoeg opgeladen en nu op naar de duikshop.
    Als de eigenaar de bon op zoekt ziet hij mijn naam.
    Jij komt van hier, zegt hij.
    Inderdaad.
    Mijn beste vriend heet ook Bij de Vaate maar dan aan elkaar geschreven, zegt hij.
    Met de nieuwe spullen gaan we weer naar Den Osse.
    Daar is het nu rustiger.
    Weer de spullen aan, de dijk over en gaan weer te water.
    Dit gaat beter.
    Lekker aan het duiken remt Rino me af.
    Duwt de lamp in mijn handen.
    Maak een gebaar van wat moet ik daar dan mee??
    Kijken gebaart hij, twee vingers wijzend naar zijn ogen en die vinger naar mijn ogen.
    Kijken doos, naar al het moois onder water.
    Oh ja, dank u.
    Ik zie kwalletjes, krabben, oesters en nog veel meer.
    Dan is het tijd om op te stijgen.
    Wel vier meter, kan bijna blijven staan.
    Het was even wennen, morgen nieuwe kans.
    We sluiten de dag af met een heerlijke salade van zalm, rijst, doperwten, peterselie en sojasaus, gemaakt door Rino.
    Heerlijk koud glas NZ wijn erbij.
    Nog een goede cappuccino in het restaurant en om 22.30 vallen de luiken dicht. .

• Aug24

Eindelijk onder water

August 24 in the Netherlands ⋅ ☀️ 25 °C

Karin had voor een complete uitrusting betaald en hebben we een trimvest bij de duikwinkel gehaald. Lood hadden ze nog in het busje van de duikschool bij Den Osse. Op de parkeerplaats maar besloten om dan maar meteen te gaan duiken. Na de bestijging van de dijk lagen we dan toch met werkend materiaal in de Grevelingen. Wel blies de automaat van Karin nog een paar keer af. En de lekkende manometer had ik vervangen. Toen we na enig gejojo op 5 m waren beland keek Karin mij vragend aan en nu. Wat nu? Kijken trut. Naar garnalen, druif kwalletjes, visjes en annemonen. Na dat ze dat door had. Hebben we een half uur volgemaakt toen was mijn fles bijna leeg.
    Gelukkig is Karin de humor er wel van blijven zien en ondernemen we morgen een nieuwe poging.

Never miss updates of KarinBdV with our app: