Reykjavik. Valar och stinkande vatten

May 8, 2016 in Iceland ⋅ ⛅ 5 °C

Kliver upp före fasiken idag igen, börjar längta efter en sovmorgon nu. Jag har fått lektioner i hur man hanterar kaffebryggaren, så till skillnad från igår får den här dagen får den bästa starten möjligt!
    Tar mig ner till hamnen där valbåten väntar. Jag får lite konstiga blickar när jag frågar var harpunen är och om man får skjuta några själv.. Nej, jag frågar inte det.
    Solen tittar fram och vi kastar loss.
    Dom närmsta tre timmarna bjuder på en väldigt häftig upplevelse. Det är fullt av liv i havet runt oss, massa fåglar, tumlare, delfiner och så till slut även valar. Det är några vitvalar som växelvis kommer upp till ytan en bit från båten och leker katt och råtta med båtens kapten. Men turens behållning är ändå den märkliga fågeln som hela tiden simmar i närheten av båten, röd näbb och röda fötter som paddlar. The Puffin. Vilket sötnos det är! Vill bara packa ner en och ta hem den. Efter en stunds grubblande kommer jag på vart jag sett det namnet förut. Det var när jag läste en meny utanför en lite mer fancy restaurang i stan, rökt Puffin med grönsaker och säkert nån fancy sås. När jag kom hit så hade jag en bild av att jag ville äta val, att det lixom var det man gjorde här på Island, men nu efteråt känns det bara så dumt. Meet the whales, don't eat them.

Efter lunch är det dags att bli runtfraktad som boskap igen och den här gången bär det av till The Blue Lagoon. Där tanken är att man ska få en lyxig spaupplevelse och åldras baklänges för ett tag. Så känner jag väl inte riktigt att det blev. Det visade sig vara en swimmingpool med väldigt varmt, blått och illaluktande vatten. Visst, häftigt att det är vatten som förs kokande till ytan, att om det inte kyls så hade det varit rätt jäkla svårt att bada, och visst var det rätt skönt att ligga i det varma vattnet och bara slappna av efter ett stressigt schema på Island.
    Det var rätt fint ändå.

Till middag äter jag thaimat och tar med mig att tre chilifrukter på menyn inte alltid betyder samma sak runt i världen, jag ser ett behov att standardisera dom där jäkla frukterna på menyerna.
    Svettadendes och kippande efter luft åker jag hem och börjar packa för nästa steg på resan.