Iceland-USA

May 2016
A 17-day adventure by Fredrik Read more

Seattle

May 16, 2016 in the United States ⋅ ☁️ 14 °C

Vi vaknar tidigt och sätter oss i bilen på interstate 5 söderut för att ta en titt på Seattle! Det känns lite nervigt när det blir fem filer lite innan vi kommer fram, speciellt med den lite vilda västern mentaliteten som råder på vägarna. Med en gnutta tur, en gnutta skicklighet och en bra kartläsare så parkerar vi precis vid Pikes Place Market strax före lunch.
    Pikes place är en välkänd marknad där man kan köpa allt från timmesfärsk fisk till genuint hantverk till turist nonsens. Det som fastnade på näthinnan var just dom färska råvarorna och dom fantastiska blommorna. Till lunch var det inga problem att hitta ett ställe som serverar sea food, vilket känns som ett måste. Passar även på att köpa en kaffe på den första Starbucks som ligger precis utanför pikes, check!
    Seattle. Känns som en liten storstad, men är ändå 9e största stad i USA. Vi går runt i downton och kollar i butiker, kollar på folk och fikar. Känns ungefär som det man hinner med när man bara har en halvdag på stället. Folk är trevliga men det märks att det ligger en typ av storstadsaura över alla, man är lite mer skeptisk. Ser betydligt fler utslagna människor här downtown än jag har sett på något annat ställe i USA, givet att det är den första riktiga stora staden.
    På vägen hem hittar vi ett riktigt genuint ställe i en liten stad på vägen, som serverar amerikansk mat, det känns som taget från vilken serie eller film som helst där dom sitter på en diner. En jättegullig äldre tant som serverar och gigantiska portioner.
    Great day!

Vancouver BC in 40.000 steps

May 19, 2016 in Canada ⋅ ☁️ 13 °C

Jag och Jörgen har planerat en lite trip bara vi för att dels få se Vancouver och dels få lite kvalitetstid innan det snart är dags för mig att åka hemåt. Vi åker tåg med amtrak hela vägen upp. Det händer väl ingenting direkt spännande på tågresan förutom en sträcka där vi åker längs en kustremsa där vi får se något rätt speciellt. Längs stranden ser vi flera hundra örnar och solar, leker och jagar. En väldigt häftig upplevelse som jag gärna hade upplevt på stranden, vilket ett tjugotal fotografer gjorde.
    Vi kommer fram till Vancouver och börjar gå, vilket vi gör väldigt mycket, hela tiden.
    Passerar ett casino där jag hade tänkt sätta sprätt på flera tus.. Några mynt. Vilket visar sig vara omöjligt då maskinerna inte går att mata med mynt länge. Katastrof! All utveckling är inte av godo :(
    Vi checkar in i vårt horhus, vilket vårt bed and breakfast visar sig har varit i början av förra sekelskiftet, och går genast ut på stan och börjar utforska.
    Det slår oss ganska snabbt att Vancouver är ganska speciell stad. Från en klassig gata där du har fina butiker går du på en parallellgata och kommer till en sunkigt matgata och ytterligare en gata ner så är det lummiga bostadsområden. Stora kontraster. Kontrasterna syns även bland folket där du har businessfolket som blandas turister som blandas med totalt utslagna människor, vilket det finns förvånansvärt många av, och blandas med etnisiteter. Vilket det också finns förvånansvärt många av, läser att 52 procent av invånarna har annat första språk än engelska, där mandarin och kantonesiska är störst. Det gör att stora delar av restaurang-Vancouver känns som en slags asia-town. Och givetvis passar vi på att äta asiatiskt till middag där jag får den godaste thaimat jag någonsin har ätit.

På morgonen går vi tidigt till det Granville Island där det finns en Public Market vi vill stifta bekantskap med. Det visar sig vara en hit. Det är packat med fisk, grönsaker, bär, hantverk, bakverk, kött, ost, korv, kaffe och allt man kan tänka sig. Och allting ser fruktansvärt jävla fantastiskt ut och är precis lika dyrt som det låter. Nöjer mig med en morotskaka to go och så börjar vi gå upp mot Queen Victoria Park där det ska vara bra utsikt över stan och vidare utforskning av stan.
    Några timmar senare sitter vi med rejält ömma fötter på tåget hem mot USA igen efter intensiva 30 timmar med många meter under sulorna.