Joined May 2016

Seattle

May 16, 2016 in the United States ⋅ ☁️ 14 °C

Vi vaknar tidigt och sätter oss i bilen på interstate 5 söderut för att ta en titt på Seattle! Det känns lite nervigt när det blir fem filer lite innan vi kommer fram, speciellt med den lite vilda västern mentaliteten som råder på vägarna. Med en gnutta tur, en gnutta skicklighet och en bra kartläsare så parkerar vi precis vid Pikes Place Market strax före lunch.
    Pikes place är en välkänd marknad där man kan köpa allt från timmesfärsk fisk till genuint hantverk till turist nonsens. Det som fastnade på näthinnan var just dom färska råvarorna och dom fantastiska blommorna. Till lunch var det inga problem att hitta ett ställe som serverar sea food, vilket känns som ett måste. Passar även på att köpa en kaffe på den första Starbucks som ligger precis utanför pikes, check!
    Seattle. Känns som en liten storstad, men är ändå 9e största stad i USA. Vi går runt i downton och kollar i butiker, kollar på folk och fikar. Känns ungefär som det man hinner med när man bara har en halvdag på stället. Folk är trevliga men det märks att det ligger en typ av storstadsaura över alla, man är lite mer skeptisk. Ser betydligt fler utslagna människor här downtown än jag har sett på något annat ställe i USA, givet att det är den första riktiga stora staden.
    På vägen hem hittar vi ett riktigt genuint ställe i en liten stad på vägen, som serverar amerikansk mat, det känns som taget från vilken serie eller film som helst där dom sitter på en diner. En jättegullig äldre tant som serverar och gigantiska portioner.
    Great day!

Burlington

May 11, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 20 °C

Förbannat trevligt att träffa Jörgen igen efter hans två och ett halvt år som Amerikan. Får även äntligen träffa michelle som han är gift med.

Vi hänger första dagen och tar en snabb prommis genom downtown, som visar sig vara rätt liten. Sjukt liten egentligen eftersom det verkar som att alla väljer att handla stort, det innebär att handla på kedjorna som håller till i utkanten av stan. Target, Walmart, Costco, Fred Myers, best buy, Kmart och alla andra giganter som har megastora butiker. Och skulle man bli hungrig när man är ute och shoppar så har du banne mig snabbmat och kaffeställen överallt. Jag visste ju om det här, men man blir ju ändå väldigt fascinerad när man ser med egna ögon.
    Nästa dag så jobbar Jörgen sin sista dag innan han får en välförtjänt semester när han ska valla runt mig.
    Så jag passar på att gå runt och insuper den amerikanska kulturen och pratar med folk. Rätt kul att här borta har kallpratet blivit en konstform, och som svensk känns det väldigt ovant. Nu fattar jag ju också att det väldigt ofta är store policys och att man tjänar en stor del av sin lön på dricks. Men ändå. Det ligger något annat bakom det.

Sea-tac, Burlington och chit-chatt

May 10, 2016 in the United States ⋅ 🌙 13 °C

Buss. Flyg. Bam. USA!
    Det går väldigt smidigt hela vägen. Sjukt mycket folk vid customs och immigration så det tog lite tid. Kändes lite nervöst att svara på frågor och killen som kontrollerade var lite väl frågvis, men å andra sidan är det deras jobb att vara misstänksamma. Hur som helst kommer jag in i landet, hämtar min väska och vips sitter jag på bussen norrut. Där märker jag något som jag vet många har sagt och påpekat tidigare. Amerikaner är ett förbaskat trevligt folk. Chauffören börjar genast skoja och passagerarna hakar på och börjar prata med folk runt dom. Ovanligt men trevligt.
    Jörgen och Michelle hämtar mig och jag installerar mig i deras gästrum. Vi pratar massor och det känns som att det bara var förra veckan vi sågs. Kul!
    Vi tar en kvällspromenad och mitt första intryck är att Burlington är en ganska så mysig liten småstad, mycket hus och väldigt många fina trädgårdar där blommorna blommar för fullt.
    Jetlag lyser med sin frånvaro, tills jag lägger huvudet på kunden för då är det inte många sekunder innan det är lights out!

Idag är det tisdag.. Jag börjar bli lite dagvild och tidsomställningen gör det hela ännu mer klurigt.
    Jag kliver upp och ger mig iväg på egen hand. Tänkte bara se mig snabbt omkring men det slutar med att jag är borta hela dagen. Target, Cosco, Fred myers, klipper mig, kmart, Outlets, dollar store, Applebee's, the mall, smoothie, Macy's. Arméns rekryteringskontor, Phu. Även om det är en väldigt liten stad så finns det verkligen allting här. Och alla är så förbannat trevliga :)

Never miss updates of Fredrik Mårtensson with our app: