Himeji-Hiroshima dag 10

August 4, 2018 in Japan ⋅ 🌙 27 °C

Vanochtend hebben we eerst nog de Japanse tuinen, Koko-en, naast Himeji castle bezocht, maar niet voordat ik een parasol/paraplu had gekocht, want ik ben de zon helemaal zat.

Wat ook bijzonder was, was de Japanse thee ceremonie die we in Koko-en hebben gedaan. Zoals het hoort, eerst de schoenen uit voordat je naar binnen mag. Voor slechts 500 yen (3,80 euro) kreeg je thee met wat zoets. Gelukkig kregen we ook een A-4tje met uitleg over hoe je je hoort te gedragen. Eerst moet je namelijk de zoetigheid opeten. Ik vond het niet lekker en erg moeilijk weg te krijgen. Daarna moest je buigen en de gastvrouw bedanken voor de thee (otemae chodai itashimasu) en daarna mocht je (terwijl je op een bepaalde manier het kopje vasthield), de thee opdrinken. Nou dat ging allemaal niet helemaal perfect, dus toen bedacht de gastvrouw dat we het nog maar een keer moesten oefenen. Heel aardig natuurlijk, maar dat betekende wel dat ik nog een zoetigheid moest eten... Gelukkig mocht ik dit keer afwisselen met thee.

Om half 2 hebben we de bullet train naar Hiroshima gepakt. Dit ligt een uurtje (met deze trein) bij Himeji vandaan. In de avond (lees: wanneer de zon onder aan het gaan is, anders is het niet te doen) zijn we de buurt gaan verkennen en hebben we de lokale cuisine verkend en okonomiyaki gegeten. Dit noemen ze een hartige pannenkoek, maar die van mij had soba noedels erin, dus ik weet niet of die vergelijking klopt. Maar het was wel lekker. Hierna zijn we even naar de Atomic Bomb dome gegaan.

Morgen zijn we van plan om Miyajima te bezoeken, dat is een eiland hier in de buurt.