Hiroshima-Kyoto dag 13

August 7, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 25 °C

Het is vanaf Hiroshima twee uur reizen met de shinkansen naar Kyoto. We hebben van de week maar even ons hotel om geboekt naar eentje die wat dichter bij het station ligt ivm de aanhoudende warmte. Aangekomen in Kyoto lijkt de temperatuur iets aangenamer te zijn.

Iets anders dat opviel in en rond het station in Kyoto was dat veel mensen in een yukata (traditionele kledij, zomerversie van de kimono) rondliepen. Wetende dat mensen meestal eentje aantrekken naar een festival of speciale gelegenheid gingen we toch maar even googlen toen we in ons hotel aankwamen. Wat bleek, 10 minuten met de trein hier vandaan (Otsu) werd een groot vuurwerk spektakel georganiseerd. 350.000 mensen werden er verwacht. Daar zijn we dus maar naartoe gegaan 😃 Het was erg gaaf en de temperatuur aangenaam. Het was alleen wel heeeeel druk. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst zo'n mensenmassa heb gezien. We hebben 45 minuten in de 7 Eleven gestaan om wat eten en drinken te halen en ik denk dat ik wel 20 minuten in de rij heb gestaan voor het toilet. Maar het was het waard (wel wat gehoorbeschadiging opgelopen geloof ik). Ook aan de rand van het meer bleven de mensen maar komen, ook toen het vuurwerk begonnen was. We zijn daarom ook maar een half uur voor het einde (duurde een uur) richting het station gaan lopen (ik vraag me af of we anders überhaupt terug waren gekomen). Maar we konden gelukkig de hele weg terug nog meegenieten. Een cadeautje zo op de eerste avond in Kyoto.