Carretera Austral

November 29, 2015 in Chile ⋅ ☀️ 13 °C

Vanuit El Bolsón rijden we door naar Esquel, waar we na een laatste bezoek aan het tankstation weer koers zetten naar de grens. De legendarische carretera austral, de Chileense southern highway, wacht op ons! We crossen de grens over bij Futaleufú (een nóg mooiere grensovergang, het kan!) en scoren weer wat stempels. Vanuit Futaleufú rijden we door naar Puyuhuapi, de plek die bekend staat om haar warmwater bronnen. Het is onze eerste echte kennismaking met het rijden op ripio, gravel, want de carretera austral is grotendeels onverhard.. Kilometers lang alleen maar gravel, je ziet geen dorp, geen tankstation en zelfs geen mens.. Het bestaat nog! Voor ons als Nederlanders heel bijzonder om mee te maken, deze remoteness. De enige mensen (welgeteld 2!) die we tegenkomen zijn fietsers.. Mensen die bepakt en bezakt de harde wind en slechte wegen trotseren om 's nachts langs te kant van de weg te wildkamperen omdat er niet iedere 100 kilometer een camping is. Respect, absoluut! Maar waarom doen mensen zichzelf dit aan? Wij begrijpen er niks van 😜.
    Aangekomen in Puyuhuapi vinden we een kampeerplekje bij een vriendelijke meneer die maar wat trots is op de camping in zijn achtertuin, schattig! We hebben die avond een leuk gesprek met een Chileense fotograaf die al liftend vanuit Santiago in deze afgelegen regio is beland en op dezelfde camping slaapt. Hoewel ik me een beetje schaam voor de belachelijke luxe om een heel jaar te mogen reizen tegenover zijn spaarzame vrije dagen die hij liftend doorbrengt, is het erg leuk om eens een uitgebreider gesprek te kunnen voeren in het Spaans. We're getting there, eindelijk! 😃