Een weekendje Ninh Binh

March 12, 2016 in Vietnam ⋅ 🌙 20 °C

Gelukkig verlaten we Vietnam pas over een week. Dat geeft ons mooi de tijd nog iets meer van dit land te zien! We besluiten de drukke stad achter ons te laten en nemen de bus naar Ninh Binh. Schijnt mooi te zijn. Onze aankomst is een verhaal apart: We worden een eindje voor Tam Coc gedropt langs de snelweg vanaf Ninh Binh (het nabijgelegen Tam Coc is veel mooier dan Ninh Binh, dus slapen we in Tam Coc). Als we ons klaarmaken om de laatste vijf kilometer te lopen stopt er een vrouwtje die ons voor een veel te hoge prijs een lift op haar scooter aanbiedt. Als we niet meteen toehappen zet ze zonder pardon haar twee kleine kinderen die achterop de scooter zaten op de stoep, ze vinden de weg naar huis zelf wel.. Niet te geloven, toch? We lopen lekker verder!

Mooi is het hier zeker, maar koud is het ook.. Het is nog geen vijftien graden en het miezert, brr! Beetje jammer ook dat we onze warme kleren hebben achter gelaten in ons hotel in Hanoi. Lekker slim, haha! De omgeving maakt gelukkig veel goed. Vanuit ons hotel hebben we een prachtig uitzicht op de groene rijstvelden en karst stenen bergen van Tam Coc. Het landschap lijkt een beetje op Halong Bay, maar dan op het land in plaats van in het water. Ondanks het druilerige weer genieten we van de 2 dagen die we hier doorbrengen. Nu we weer even genoeg plannen gemaakt hebben voor de komende maanden is er eindelijk tijd voor ontspanning. Ik lees mijn boek uit en werk aan het blog, Thomas werkt het budget overzicht bij (tot nu toe doen we het keurig!) en gaat lekker verder met het monteren van zijn gopro filmpjes. Heerlijk.

Gelukkig zien we ook nog iets van de omgeving. Dé attractie hier is een boottochtje tussen de rotsen door. Ongetwijfeld prachtig, maar we hebben er even geen zin in. We willen graag op eigen houtje de omgeving ontdekken en dus huren we een fiets en fietsen we door de rijstvelden. Het is er erg mooi, ook al is het weer een beetje treurig. Af en toe stoppen we om een pagode te bezoeken (de Bich Dong pagode is mooi!), of een foto van te maken van een local in een klein bootje op de rivier. En soms stoppen we omdat er weer een koe de weg blokkeert. Zucht.. Wat is het hier heerlijk rustig!