En we zijn in.. Nepal!

March 20, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 24 °C

Kathmandu is een andere wereld. Riksja's, taxi's en voetgangers strijden om een plekje in de middeleeuws aandoende smalle straatjes van Thamel, een van de drukste wijken van de stad. Overal geluiden van mensen die je iets willen verkopen, getoeter en verhitte discussies in een onbekende taal. Overal outdoor winkels. We zien veel hindoes, de vrouwen prachtig gekleed in kleurige sarongs en behangen met gouden juwelen. Elektriciteit is er maar een beperkt aantal uren per dag, al geldt dat voor het hele land. Mensen dragen mondkapjes. Kathmandu is één van de meest vervuilde steden ter wereld, en ook wij merken wat dat betekent.. Al na een dag hebben we allebei keelpijn.

De volgende dag ontvluchten we de stad. Zelfs in ons hotel laten ze ons namelijk niet met rust. Iets met overijverige personeelsleden die ons echt met álles willen helpen, lief bedoeld maar hier hebben we even geen zin in! Dus nemen we de bus naar Pokhara. Pokhara is perfect. Het is er rustig, de zon schijnt, en in vergelijking met Kathmandu ademen we hier een fris alpenluchtje. Van de bussen in Nepal worden we trouwens erg vrolijk. Niet omdat de weg zo goed is (verre van, de weg is zelfs verschrikkelijk), maar omdat de bussen zo leuk beschilderd zijn! We zien bussen vol zelf geschilderde Nike, Adidas en Monster logo's rijden (of ja, wat voor de logo's moet doorgaan..), maar ook een FC Liverpool en een Neymar bus (mét levensgroot portret). Erg grappig. Hoe stoerder de bus, hoe meer passagiers? Of toch hoe stoerder de chauffeur?

Het plan was niet meer dan een paar dagen in Pokhara te blijven, we wilden namelijk zo snel mogelijk beginnen aan de trektocht die al zo lang op ons lijstje stond: het Annapurna circuit (daarover later meer!). Maar als we horen dat er 22 maart het Holi festival gevierd zal worden besluiten we onze plannen om te gooien. Dit feestje willen we niet missen! In totaal brengen we vijf dagen door in Pokhara. Het voelt als vakantie en de dagen vliegen voorbij. Op dag één drinken we Gorkha biertjes met Simone en Maikel, waarmee we in Peru de Salkantay trek hebben gelopen en die we in Indonesië nét gemist hebben. Super leuk en gezellig om aan de andere kant van de wereld te meeten en reisverhalen uit te wisselen! Op dag twee verkennen we lakeside Pokhara en eten we heerlijke pizza's met Annemeike, die we in de bus naar Pokhara hebben ontmoet. Op dag drie gaan we paragliden, dit hebben we nog nooit gedaan. Het is echt genieten als we over de heuvels glijden, al voelt Thomas zich na afloop even niet zo lekker (tja.. wie vroeg er ook alweer om stunts? 😜). 's Avonds eten we (voor de zoveelste keer) goddelijke Indiase curry en drinken we (again, voor de zoveelste keer) happy hour cocktails. Op dag vier regelen we eindelijk onze spullen voor de trek (permits, slaapzakken, diamox, pleisters, tape, wat extra warme kleding en kilo's aan mueslirepen en snickers), nadat we (ik val in herhaling, voor de zoveelste keer) heerlijk hebben genoten van cappuchino's, yoghurt met fruit en kaneelbroodjes. En op dag vijf vieren we Holi, maar daarover later meer 😃.

PS. Voor de eerste keer deze reis ging er iets mis met het backuppen van onze foto's, en we zijn helaas onze Pokhara foto's kwijtgeraakt.. Gelukkig waren het maar een paar foto's!