AC#9: Winter wonderland

March 31, 2016 in Nepal ⋅ ☀️ 14 °C

Tilicho Base Camp (4150) - Letdar (4200)
    - Gewandeld 10km

De vorige dag heeft het flink gesneeuwd en dus is de weg terug richting Manang prachtig wit gekleurd. Een waar winterwonderland. Het is adembenemend mooi. De kale rotsachtige hellingen met hun dorre begroeiing zijn ineens onherkenbaar geworden. Terwijl het ochtendzonnetje langzaam tussen de rotsformaties tevoorschijn komt, cirkelen hoog boven ons roofvogels op zoek naar een prooi. Het is zo mooi dat we even helemaal vergeten waar we zijn en wat we aan het doen zijn. Je zintuigen op scherp, even 100% ín het moment zijn en alleen zien, voelen, luisteren.. Ken je dat gevoel?

Aangekomen in Shree Karkha nemen we een shortcut richting Yak Karkha, zodat we niet meer helemaal terug naar Manang hoeven. De route is behoorlijk zwaar. Bergop, bergaf. Het lijkt wel alsof er op de hele route geen vlak stuk te vinden is. In Yak Karkha stoppen we voor lunch. We zijn behoorlijk afgemat maar besluiten toch nog even door te lopen naar Letdar. Letdar ligt 200 meter hoger dan Yak Karkha en alle beetjes helpen als het gaat om acclimatisatie, right?

In Letdar vermaken de locals zich met boogschieten. Gaaf om te zien hoe ze met bontmutsen op het koude weer en de sneeuw trotseren. Er schijnt zelfs een competitie te zijn tussen de verschillende dorpjes.

We belanden bij het eerste theehuisje van het dorp, waar we een kamer vinden met schone bedden en een eigen (squat) wc. Zoals iedere avond verzamelen we ons rondom de kachel. Samen met de andere trekkers (een gezellige mix van mensen uit Zwitserland, Polen, Spanje, UK, Israel en Nederland) hebben we een top avond. We wisselen reisverhalen uit en genieten van mac & cheese en apple fritters (een soort apple beignets). Grappig, normaal gesproken proberen we gezond te eten, maar tijdens de trek telt maar één ding: the more calories, the better.