AC#11: Een nieuw record

April 2, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 19 °C

High Camp (4850) - Muktinath (3800)
    - Gewandeld 15km

D-day. Na een nacht vol gekke vivid dreams (gevolg van de hoogte?) staan we naast ons bed. Het is nog donker. We zijn goed ingelezen en weten dat we na zonsopgang zo snel mogelijk moeten vertrekken. Snel ontbijten en we zijn weg. Een colonne van hikers en paarden tegen de berghelling wijst ons de weg. Voetje voor voetje lopen we omhoog, volledig ingepakt om ons te wapenen tegen de kou.

Het is een kraakheldere dag en de zon brandt op ons gezicht als we verder klimmen. Ondanks de hoogte voelen we ons goed, ongetwijfeld geholpen door de adrenaline die door onze aderen stroomt. Als we na twee uur lopen het hoogste punt bereiken voelt dat een beetje raar. Al tien dagen lopen we met één doel in ons hoofd: de Thorung La pas. Ik kan maar moeilijk geloven dat we het gered hebben.. This is it! 5416 meter, een nieuw record! 😁😁😁

De weg naar beneden is pittig. Het is behoorlijk steil en ijzig en we moeten ons goed concentreren op de weg om niet onderuit te gaan. Na vier uur wandelen zien we in de verte de omtrekken van Muktinath verschijnen. We zijn verschrikkelijk blij dat we er zijn.

Wat een bizarre dag.. We zijn van 4900 naar 5416 meter geklommen en vervolgens afgedaald naar 3800 meter. We zijn uitgeput en alles doet pijn, maar bovenal zijn we super trots dat we het gehaald hebben. Twee couch potatoes.. Who would have thought! Tijd voor een overwinningsdiner, maar eerst ehm, tijd voor een douche! En hij is nog warm ook, yay!