AC#13: Voor even thuis

April 4, 2016 in Nepal ⋅ ☀️ 20 °C

Jomsom (2700) - Tukuche (2580)
    - Gewandeld 15km

Goeiemorgen! Vandaag hebben we haast om op pad te gaan. Jomsom is een shithole, geen andere woorden voor. We betalen veel te veel voor een crappy kamer zonder licht en zonder water en zijn de vorige avond van ellende maar aan de zelfgestookte brandy gegaan. Het smaakte naar een cocktail van autobanden en benzine. Geen aanrader.

Onze route gaat vanuit Jomsom via Marpha naar Tukuche. Het is even zoeken naar de juiste weg en we verspillen een uur als we per ongeluk in een steengroeve belanden. Ik vond al dat de herder van de kudde schapen die we eerder troffen ons wat vreemd aankeek 😉. Maar ook deze dag vliegt voorbij. Van de kale, ruige vlaktes belanden we in de groene heuvels. We lopen langs de rivier en passeren mooie kleine dorpjes. Voor het eerst zien we graffiti. 'I pray Dalai Lama', staat er op de muur gekalkt.

Tukuche is eigenlijk niet zo bijzonder, ware het niet dat er in dit dorpje een Dutch bakery te vinden is! Thomas droomt al weken over versgebakken bruin brood met kaas, dus dit mogen we niet missen. De bakery stelt geenszins teleur. We lunchen met kroketten, homemade bruin brood met kaas en verse tomatensoep. Goddelijk, echt! Zeker nadat we de dag ervoor ook 'bruin brood' bestelden bij een German bakery en toen wat sneue sneetjes witbrood kregen die te lang in de toaster waren gestopt.. We hadden het kunnen weten 😉. Leuk ook om weer Nederlands te kunnen praten. Dat vinden de van oorsprong Nederlandse eigenaar en zijn Nepalese vrouw denk ik ook, want voor we het weten zijn we uren in gesprek, haha!

We vinden een kamer bij de bakery die onverwacht luxe is. Een warme douche met goede waterdruk, en zelfs warm water bij de wasbak. We letten niet op ons geld, gewoon even genieten. 's Avonds eten we bij het haardvuur heerlijk Hollands (nasi goreng met satésaus voor Thomas en aardappelpuree met groente voor mij). Wat een heerlijke plek!