AC#17: Met het hoofd in de wolken

April 8, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 32 °C

Ghorepani (2870) - Poon Hill (3200) - Nayapul (1070)
    - Gewandeld 22km

De laatste dag! We eindigen met een knaller 😁. We beklimmen Poon Hill om de zonsopgang te bekijken. Hoewel we een beetje laat vertrokken zijn halen we onderweg iedereen in, we vliegen naar boven! Niet zo gek ook want ten opzichte van de meeste wandelaars zijn wij na twee weken wandelen superfit en perfect geacclimatiseerd. Eerlijk is eerlijk. Het is even wennen om je na twee weken solitude ineens weer tussen de mensenmassa's te bevinden. Selfiesticks hier, selfiesticks daar, je weet wel. Gelukkig vinden we een mooi plekje om van de zonsopgang te genieten. Het is ontzettend mooi om de zon tevoorschijn te zien komen en de besneeuwde toppen lichtroze te zien kleuren. De perfecte afsluiter van de trek! De laatste twee dagen hebben we het zwaar gehad. We waren moe, alles deed pijn, en we maakten maar weinig foto's. Selfiesticks of niet, ik ben blij dat we hebben doorgezet. Zoiets groot moet je groots eindigen. Het was het allemaal waard!

Weer terug in Ghorepani pakken we na ons ontbijt voor de laatste keer onze spullen in. Nog één flinke afdaling en we zijn in Naya Pul, het eindpunt van het circuit. Met ons hoofd al in Pokhara beginnen we aan de laatste afdaling. Het is verschrikkelijk.. Poon Hill meegerekend dalen we in een dag van 3200 meter naar 1070 meter. Dat klinkt precies zo zwaar als het is, zeg maar gerust zwaar kut. De twee kilometer lijken wel alleen uit traptreden te bestaan en dus worstelen we onszelf al vloekend en tierend naar beneden, bij ieder dorpje dat we passeren hopend dat dit toch echt het laatste is. Thank god voor onze wandelstokken, anders hadden we geen knieën meer over. Vooral Thomas is boos. Hij verzint wel honderd weinig charmante bijnamen voor degene die dit pad verzonnen heeft. Erg grappig, haha! Al ben ik het helemaal met hem eens. Duizend veel te hoge traptreden als je net twee weken gewandeld hebt, dat is toch niet te doen? 😉 Als we bijna bij het eindpunt zijn stuiten we op twee Nederlandse meiden. Net voor Naya Pul zien we een taxi en bedenken ons geen moment. We zijn moe en we verlangen naar een fijne hotelkamer en een douche. Met z'n vieren is de taxi naar Pokhara een goede deal, en zo gaat het ineens heel snel.. Het zit er op!