Tiger Leaping Gorge(ous)

May 19, 2016 in China ⋅ ⛅ 19 °C

Vandaag beginnen we aan de tiger leaping gorge, een van de mooiste hikes van China door een van 's werelds diepste canyons (3790 meter!). Volgens de legende sprong er ooit een tijger over de rivier heen -op het smalste punt overigens nog steeds 25 meter breed- om aan een jager te ontsnappen, hence the name. Geen idee of het ooit echt gebeurd is, maar dat maakt ook niet uit. We hebben er zin in!

Terwijl we tot dan toe iedere dag regen hebben gehad, hebben we vandaag schitterend weer. Rond de middag breekt de hemel open en worden we getrakteerd op blue skies en sunshine, mazzelaars zijn we. Met de rivier de Yangtze in de verte onder ons lopen we over mooie paden uitgehouwen in de rotsen. Soms is het steil maar echt zwaar wordt het niet.

Voor het eerst zien we Engelse menukaarten (eindelijk!), verkopers die hun waar in het Engels aanprijzen (tja, ook marihuana) en -niet verrassend- westerse toeristen. Wat blijkt? De tiger leaping gorge wordt bijna alleen door westerse toeristen gelopen. Chinezen nemen liever het toeristenbusje. We zouden dit de komende weken nog veel vaker zien.. Chinezen willen zo snel mogelijk zo veel mogelijk zien en laten zich het liefst vervoeren door een (knetterduur) busje, treintje of elektrisch wagentje. Lopen voor de fun bestaat hier niet.

Al snel vormen we een groepje met wat andere wandelaars: Stephan en Julia uit Duitsland, Dean uit Australië en Tom en Carrie uit Engeland. We praten over reizen, delen onze oreo's, zetten elkaar op de foto en drinken samen 'we zijn er bijna'-biertjes. Kortom, we zijn vrienden. Zo snel gaat dat hier.

Na een dag wandelen checken we in bij het halfway guesthouse waar we een schoon bed en een warme douche vinden. Met een biertje in de hand bekijken we de maansopkomst, een eerste keer. Een nieuwe vriend die al even in China woont bestelt vandaag het eten voor ons, en dus staat onze tafel vol met kung pao chicken, eggplant, sweet & sour pork, potatoes in vinegar, tomato and eggs en nog veel meer. Het lijkt totaal niet op het Chinese eten wat we in Nederland eten maar het is allemaal heerlijk.