Always bring wodka

July 1, 2016 in Mongolia ⋅ ⛅ 20 °C

Laat in de middag vinden we een fenomenale kampeerplek aan een rivier. Eigenlijk mag je in dit park niet kamperen, maar we doen het toch. We zitten zo goed verstopt dat de kans dat iemand ons ziet verwaarloosbaar is. Het weer is vandaag gelukkig beter en we genieten van de zon aan het water. We leggen onze biertjes koel in de rivier en bouwen een kampvuur, hoewel dat eigenlijk ook niet mag. Als we met z'n allen rondom het kampvuur zitten kleurt de hemel knáloranjeroze. Het lijkt wel alsof de hemel in brand staat, zo mooi! We hebben met name in de Filipijnen al heel veel schitterende zonsondergangen gezien maar deze mag zeker op ons lijstje mooiste zonsondergangen ooit, wauw!

Net als we die avond beginnen aan een superfanatiek rondje drie van het namenspel (who's the man, doet het altijd goed!) komt er een local aangelopen in traditionele kleding. Hij kijkt ernstig, boos zelfs. In gebarentaal maakt hij ons duidelijk dat we hier niet mogen kamperen, en ons kampvuur is al helemaal uit den boze. We moeten hier weg en snel een beetje. Terwijl wij lichtelijk in pakiek raken, blijft Linas rustig. 'Don't worry, this always works!', en hij schenkt een glas wodka in voor de man. Meteen verschijnt er een grijns op zijn gezicht, 'natuurlijk mogen jullie hier kamperen, geen zorgen!' We zijn weer vrienden :D. Vijf minuten later trekt hij weer een serieus gezicht. Dat kampvuur, dat mag nog steeds niet.. Linas zegt niets en geeft hem opnieuw een glas wodka. En ja hoor! Natuurlijk mag het kampvuur nu wel! We zijn weer dikke vrienden, haha! Pas als de fles wodka leeg is zegt hij vriendelijk gedag en loopt weg. Weer een les: Zorg dat je altijd wodka bij je hebt, het is een lifesaver.

De volgende ochtend doen we rustig aan. Na het incident met de local hebben we nog veel rondjes namenspel gespeeld, en daarbij is onze volledige drankvoorraad weer gesneuveld. Hoe doen we dat toch? Normaal drinken we nooit zoveel! En dan krijgen we de volgende ochtend ook nog de gevreesde airag aangeboden, gefermenteerde paardenmelk.. Het smaakt naar warme karnemelk met brokjes en een flinke scheut alcohol. Hmm, smakelijk! Haha! We doen ons best ons gezicht in de plooi te houden als we de nomadenfamilie bedanken voor hun héérlijke drankje :).