De panorama route

September 19, 2016 in South Africa ⋅ ⛅ 13 °C

Nog nagenietend van de geweldige dagen in het Krugerpark rijden we richting Graskop. Onderweg laden we ons bakkie vol met eten voor de komende dagen, blij dat we eindelijk weer een grote supermarkt zien.

We vinden een mooi kampeerplekje bij Panorama Restcamp. Er is een prachtig uitzicht vanuit onze tent én vanuit het zwembad. Of tenminste dat vermoeden we, want door de laaghangende wolken en het koude, grijze, natte weer is er weinig van de omgeving te zien. De afgelopen dagen hadden we fantastisch zomerweer maar toen we het Krugerpark uit reden draaide het weer ineens om..

De braai (barbecue op z'n Zuid-Afrikaans) waarvoor we al enthousiast inkopen hadden gedaan toen de zon nog scheen besluiten we maar te laten zitten wanneer de eerste regendruppels op onze boerewors vallen. Snel onze fleecevesten en lange broeken aan en wachten op betere tijden. Fijn ook dat de campingbeheerder ons nog even vertelt het dat het een dag eerder nog heerlijk zonnig weer was. Hmpf.

Helaas is het weer de volgende dag nog slechter, het regent de hele dag. We besluiten daarom maar een dagje in te lassen om te relaxen en wat aan planning te doen voor de komende weken. Ook wel eens fijn. De volgende ochtend gaan we alsnog op pad. Het weer is nog steeds prut maar we moeten wel.

De panorama route is prachtig.. Ondanks de grijze hemel zien we hoe mooi de vergezichten zijn, met bochtige wegen door groene naaldbossen en imponerende rotsen. We stoppen bij god's window en genieten van het uitzicht. Onderweg kom je verschillende uitzichtpunten en watervallen tegen maar we stoppen niet iedere keer omdat we nog een lange weg te gaan hebben. Dan komen we aan bij de blyde river canyon, de canyon die is uitgesleten door een rivier die ooit de 'blijde rivier' heette. Met een Nederlands tintje dus. Het uitzicht op de drie rondavels is absoluut het hoogtepunt van de dag. Deze iconische bergtoppen werden ooit 'the chief and his three wives' genoemd, als verwijzing naar een legendarisch stamhoofd.

Dan is het tijd om flink wat kilometers te maken. Flink wat kilometers over de slechtste wegen tot nu toe hier in Afrika, vol met potholes en happen uit de weg. Goed uitkijken dus. Maar we hebben een doel want vandaag nog steken we de grens over met.. Botswana!