Effe bijkomen!

October 8, 2016 in South Africa ⋅ ☀️ 21 °C

We steken vroeg op dag de grens over bij Ariamsvlei. Na onze avonturen in Botswana en Namibië zijn we weer terug in Zuid-Afrika. Maar het besef komt ook dat onze mega roadtrip er al weer bijna op zit.. Nog maar anderhalve week en dan vliegen we alweer naar onze laatste bestemming Zanzibar. Sterker nog.. Over drie weken zijn we alweer thuis!

Een vreemd gevoel. Voor het eerst denken we aan onze terugreis. Tot aan Namibië waren we zo gefocust op alles wat we wilden zien en meemaken dat tijd geen enkele rol speelde. Zo was het 13 maanden lang. Nu zijn we terug in Zuid-Afrika en weten we even niet meer wat we willen. Tussen de grens met Namibië en Kwazulu Natal -absoluut wel op onze to do lijst- ligt een heeeel eind niks. Twee volle dagen rijden. We zijn even klaar met de lange rijdagen en zoeken naar een plek om op adem te komen, onze blog bij te werken, maar vooral ook te genieten van mooie natuur en het prachtig zonnige weer wat ons al sinds de Panorama route niet meer in de steek heeft gelaten.

We besluiten een camping te zoeken in de buurt van Upington. Het is niet makkelijk -de meeste campings zijn of te duur of vrij ongezellig- maar we komen uiteindelijk terecht bij Oranjerus Resort, een mooie camping die aan de rivier ligt. Als de host ons vertelt dat er geen wifi is voor camping gasten knikken we braaf, geen probleem hoor.. Thomas heeft vanuit zijn ooghoek namelijk al een wifi wachtwoord zien hangen in zijn kantoortje. Nu nog even een kampeerplekje zoeken waar we een flintertje receptie-ontvangst hebben en tadaaa! We hebben het weer voor elkaar. Als je maar lang genoeg reist wordt je vanzelf handig wat dit soort dingen betreft. We doen verder weinig die dag: we hebben eindelijk weer boodschappen kunnen doen bij een Pick 'n Pay en dus eten we een feestmaal. We doen onze afwas en ik werk een paar blogjes uit. Inmiddels lopen we drie maanden achter wat betreft onze blog. Tja, time flies when you're having fun.

De volgende ochtend hebben we ons plan klaar. We rijden naar Augrabies Falls, een nationaal park ten zuidwesten van Upington met o.a. een gigantische waterval. Het ligt min of meer op onze route en hier kunnen we ons wel een dag vermaken. We zijn er al vroeg en dus is er tijd om te relaxen. We lezen wat bij onze tent, doen een vreugdedansje als we een wasmachine + droger op het terrein ontdekken (heeerlijk om niet zelf met de hand te hoeven wassen!), regelen wat dingen voor onze terugkomst en bezoeken de waterval. Hoewel we er in het droge seizoen zijn is de waterval nog steeds erg indrukwekkend. Ongelofelijk hoe deze gigantische watermassa zich een weg naar beneden heeft gebaand. Het is een oorverdovende bak herrie, dat ook. We hebben het prima naar onze zin, al is er wel een troep ‘huisbavianen' die de camping terroriseert. Alle prullenbakken zijn hermetisch afgesloten en bij het koken kijken we steeds argwanend om ons heen of ze niet te dichtbij komen. Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met bavianen: Het zijn schitterende dieren maar zo brutaal en gehaaid dat ik een beetje bang van ze ben. Het is ook een ware plaag hier in Zuid-Afrika.

De volgende dag zetten we het nietsdoen voort. We nemen een duik in het ijskoude zwembad, genieten van de zon, en besluiten al snel dat 1 nacht niet voldoende is. We boeken nog een nachtje bij en rapen onszelf op van onze relax spot om aan een hike te beginnen. We lopen de Dassie trail en inderdaad, overal op de trail zien we Dassies! Zo leuk! We hebben voor het eerst Dassies gezien toen we in 2012 in Zuid-Afrika waren. Toen zagen we ze ergens random op een parkeerplaats, nu zien we hele families van deze bijzondere diertjes. Echt te gek. En het park zelf is ook ontzettend mooi: Wild, rotsachtig en droog, maar je kunt ontzettend ver kijken en de laaghangende zon maakt het hele plaatje nog mooier.

Die avond besluiten we te splurgen (nu echt!) en lekker uit eten te gaan. We genieten van een drie gangen menu met wijn, by far ons chiqueste diner in maanden. In werkelijkheid is het vast niet zo'n super fancy restaurant maar hoewel we onze mooiste kleren hebben aangetrokken voelen we ons toch een beetje out of place als we de stralend witte gevouwen servetten en driedubbel gedekt bestek zien die de tafels bevolken. Tijd om hier lang bij stil te staan hebben we niet.. Genieten geblazen! Vooraf carpaccio en salade, dan biefstuk met frites voor Thomas en gebakken vis voor mij. Hierbij een lokale wijn -wat heerlijk om weer in wijnland Zuid-Afrika te zijn!- en als nagerecht een brownie met ijs. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, wat was dit heerlijk! Het voelt alsof we samen op date zijn. Dit hebben we echt verdiend!

Als we heel gelukkig en rozig van de wijn terugkomen bij onze tent wacht ons een verrassing. De rits is stuk, shit! Al eerder merkten we dat onze tent het langzaam aan het begeven is, maar nu is het echt klaar. Helaas. Met al die bavianen om ons heen niet handig, dus we besluiten maar om de volgende dag een stop in te lassen bij de Makro. Op naar Bloemfontein.