Dag 1: Värme och vatten

August 10, 2022 in Austria ⋅ ⛅ 24 °C

Efter en semesterenlig morgon (ligga och dra sig i sängen och äta frukost länge) tog vi oss ut med hyrcyklar, samma system som i GBG så det var smidigt att hyra.

Strax gjorde sig värmen påmind så vi fick hoppa av cyklarna och pausa i skuggan vid Schönbrunn, ett sommarpalats från den Habsburgska eran, sjukt maffigt.

Vi tog oss sedan till Hune & Gabel för att underhålla vätskebalansen, jag drack rosé och Heidi vitt. Vi åt en waygu burgare med otroligt frasigt bröd och blodig puck (3/5).

Efter detta tog vi U-bahn till Donauinsel som är en ö i Donau helt utan biltrafik, där fanns många landsvägscyklister men inte så många snabba 😎

På vägen ut såg vi Wiens sop-brännar-värmeverk vilket såg ut att vara taget ur en fantasy-film.

Sen doppade vi oss i Donau och drack ett par kalla. Det kom ett par törstiga svanar som fick skrämmas bort.

Efter detta åt vi middag på Café Kandl. Det blev stekt inlagd strömming 😍😍😍, ugnsbakad kronärtskocka och lite hare - fullträffar allt ihop, framförallt strömmingen den smakade precis som när man va liten.

Bonusbild på vår tilltänkta resa och sen den resulterande resan som bara gick till punkt A...