Dag 4 - matmarknad, kusinbarn och kultur

August 13, 2022 in Austria ⋅ ⛅ 29 °C

För första gången på resa. Lyckades vi ta oss ut på stan innan klocka 11. Strax efter tio begav vi oss ut med siktet på Karmelitermarkt. Matmarknad, fler stånd även med ekogårdar. Vi köpta grönskar så som tomater, bönor, endiver och lök och sen köpte vi också massa ost. Och solroser till Amelie

Vi fick lite bråttom då vi redan kl 12 skulle träffa min kusin Christians äldsta dotter Melena Klose som nyss flyttat till Wien.
    Påvägen köpte vi pasta och prosciutto på en liten butik/bar som hade fullt på uteserveringen. Kan inte hitta den på maps längre. De glömde dock ta betalt för pastan.

Det var trevligt att träffa Melena, var var väldigt uppfylld av livet och att hon flyttat till Wien för att göra något annat och inte bara jobba.

Sen åkte vi hem och lagade middag av maten vi köpt: -Endiver stekta i panna, kokta i citronvatten och sedan serverades med karamiliserad lök, och parmesan. 8/20Mums.
    - Ostbrick med 3 ostar, prosciutto, vattenmelon och viltkorv.
    - tomatsås, med pasta paccheri. De var gott. Roliga vi gjorde var att skala tomaterna innan.
    - bönorna kokade vi och hade brynt smör till.
    Middagsgästerna blev Amelie och hennes inneboende från Portugal.

Sen besökte vi WUK, kulturpub? Där Amelies kompis jobbar, och sen gick vi till Der WERK som hade gratis konserter och hade ett 16 års födelsedags firande för sin verksamhet. Platsen var häftig där man kunde se stadens art deco sopbränningsstation.

Pga hund kunde vi inte gå in och dansa utan istället gick vi tillbaka till WUK och klämde en burgare innan vi gick hem och la oss.