Camilla Nyboe

Joined July 2018

Fra Mexico til Belize

July 2 in Mexico ⋅ ⛅ 29 °C

Dagen efter Tulum var en rejsedag, hvor vi hoppede på en bus kl 7.30 til Chetumal, der ligger ved grænsen til Belize. Inden da fik vi en super lækker omgang morgenmad i form af en avocadomad fyldt med lækre grøntsager og en god kop kaffe.

Vi tog afsted i god tid om morgenen, så vi havde tid til at finde ud af hvor havnen lå og spise noget frokost. Vi havde vænnet os en smule til at mange steder i Playa del Carmen og Tulum tog visa, hvilket betød at vi havde brugt alle vores kontanter med den tanke at den sidste frokost i Mexico lige kunne komme på kortet. Chetumal er dog ikke en turistby og området omkring havnen var ikke visa-venlig. Efter mange forgæves forespørgsler, lykkedes det os dog til sidst at finde en lille lokal biks med vegetariske quesedillas og en visamaskine.

Fra Chetumal tog vi en vandtaxa til Caye Caulker kl 15.30. Det er en relativt ny måde at krydse grænsen mellem Mexico og Belize og måske derfor var det enormt dyrt. Det sparede os dog for en 6-7 timers bustur forbi Belize City. Efter en lang, varm dag var vi glade da den smukke ø i det caribiske hav dukkede op i horisonten lige som solen gik ned.

En eftermiddagsdukkert i Tulum

July 1 in Mexico ⋅ ⛅ 32 °C

Efter en dejligt overskyet formiddag i Maya-ruinerne ved Tulum, begyndte solen så småt at brænde igennem og vi søgte ly i Starbucks’ evige aircon-brise mens vi planlagde resten af dagen i Tulum inden turen næste morgen gik videre til Caye Caulker i Belize.

Vi måtte finde et sted at køle ned i middagsheden, så efter en virkelig lækker frokost bestående af en omgang veganske tacos og et par stærke specialøl, tog vi ud for at bade i en af områdets cenoter (ferskvandsgrotte). Her brugte vi et par timer på at hoppe de 4-5 meter ned i det kølige vand og plaske rundt. Vi mødte et dansk par, som også var på en længere rejse og vi udvekslede historier og tips og tricks.

Vi havde en stille aften, hvor vi spiste aftensmad og drak et par øl mens vi spillede et af de spil, vi har medbragt.

Chichén Itzá

June 30 in Mexico ⋅ ⛅ 24 °C

Når man nu befinder sig på Yucatan, så kan man ikke komme uden om et besøg til Chichén Itzá. Denne store, old-gamle Maya bebyggelse er absolut et besøg værd.

Vi havde booket en af de tidligste ture derud for at undgå den værste mængde af turister, hvilket betød at vi troppede op på mødestedet kl 4.45, klar til en 2,5-3 timers bustur. Det virkede efter hensigten og det lykkedes os at være nogle af de første på stedet. Derfor kunne vi nyde de gamle omgivelser næsten alene for en stund. På vej hjem udholdte vi den obligatoriske tur forbi et "lokalt mayasamfund", hvor de solgte det samme dillerdaller til turister som alle de andre steder. Vi fik dog smagt på en lækker honninglikør, lidt a la mjød.Read more

Cenote Dos Ojos

June 29 in Mexico ⋅ ⛅ 32 °C

Mexico, eller i hvertfald Yucatan, er kendt for at have en masse grotter - eller cenotes som det hedder her. Faktisk findes der her verdens største, sammenhængende underjordiske grottesystem.
    Mange af dem kan man også dykke i, så det skulle prøves!

Efter en times kørsel fra Playa del Carmen, ankom vi til Dos Ojos. En hær af leguaner bød os velkommen ved parkeringspladsen, hvor de "nød" den stegende hede.
    Vi så dog mest frem til det dejligt kolde vande inde i grotterne!

Vi var igennem 2 forskellige ruter, og valgte at få en fotograf med på en af dem.

Det var en fantastisk oplevelse, og der var en helt speciel stemning der nede under jorden!

Playa del Carmen

June 26 in Mexico ⋅ ⛅ 31 °C

Så ankom vi endelig til Playa del Carmen, en noget turistet by der havde en meget festlig stemning. Der var Amerikanere over det hele, som alle var der for tequila, sol og strand.

Vores fokus var dog i stedet på dykning, Henrik skulle have taget dit certifikat så ham var klar til resten af ferien. Så vi var lidt låst her i en uges tid.

Der blev dog dykket en masse og set masser af fisk, koralrev, moræner og en enkelt skildpadde mens Henrik forsøgte at holde styr på vejrtrækningen, boyancy, og håndtegns-jargon.

Selvom Playa del Carmen som turistmekka ikke lige var vores kop the, bød den på en masse lækkert, vegansk mad, så vi startede rejsen super sundt (vi er dog faldet af på den siden).

Et lurende jetlag, 35 graders lummer varme og en masse tid i vandet tog lidt på kræfterne - så vores sengetid var pinligt tidlig. :)

Afgang fra Aarhus og ankomst i Cancun

June 26 in Mexico ⋅ ⛅ 28 °C

Så kom vi afsted. En alt for tidlig morgen tog vi en taxa mod rutebilsstationen og hoppede på lufthavnsbussen mod Billund.
    Herfra gik turen til Frankfurt, New York og sidst endestationen Cancun i Mexico.
    Vi blev hurtigt glad for at der var booket et sted at sove hjemmefra, og faldt pladask om efter 33 timers rejsetid.
    Vi vågnede dagen efter, og opdagede at stedet havde en super hyggelig baghave hvor en velfortjent kop kaffe blev indtaget før vi skulle videre mod Playa del Carmen.

Chachani

August 12, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 3 °C

Efter Colca havde vi en kort dag i Arequipa, for den næste tur var allerede booket. Camilla tog chancen med maven, og vi begav os afsted for at bestige en vulkan...

Efter en bumlet køretur, spændte vi vores tasker på ryggen - denne gang med telt og det hele. Vi var en gruppe på 5 + 1 guide der skulle afsted.

En kort tur senere, og vi ankom til basecampen. Denne lå i ca 5200 meter over havet, og det var absolut til at mærke. Der skulle ganske lidt til at miste vejret, og en hovedpine trykkede ret så kraftigt.
    Camilla var hårdest ramt, og maven begyndte at drille igen.
    Det meste af aftenen gik med at forsøge at aklimatisere os, så vi var klar til turen mod toppen "dagen" efter der skulle starte kl. 00.30.

Desværre lykkedes det ikke for Camilla at komme nok ovenpå til at turde begive sig ud på turen, og hun måtte i stedet ligge i teltet mens vi andre begav os afsted.

Selve turen op var hård, utrolig hård. Tror aldrig jeg har været så presset før. Vi gik i 5 timer, op af en kraftig stigning, i bælgravende mørke, alt imens vi kæmpede med vejrtrækningen.
    Men vi nåede toppen, 6070 meter over havet, og dette lige i tid til at se solen stå op.

Fantastisk udsigt, og en fed fornemmelse i kroppen. Men jeg var næsten for smadret til at nyde det fuldt ud.

Turen ned gik derimod ganske let, vi tumlede nærmest ned af samme skråning som vi få timer før kæmpede os op af.

Tilbage i lejren var en stadig meget afkræftet Camilla. Vi pakkede sammen teltet og det hele ned, og begav os tilbage mod vores lift til Arequipa.

Oase og tilbage

August 8, 2018 in Peru ⋅ ☀️ 17 °C

Efter natten i bambushytten, gik turen videre. Camilla begyndte at få lidt bøvl med maven, så vi besluttede at ændre lidt i planen og gøre et stop ved en oase i stedet for det planlagte San Juan de Chuccho.

Oasen så helt tosset ud på afstand. Generelt er Colca et meget tørt sted, og der er ikke mange træer eller anden bevoksning.
    Dog sørgede et vandfald for at denne oase fik rigeligt vand til at der kunne vokse alt muligt. Så vi blev mødt af palmer og andre frodige planter da vi nåede kløftens bund.

Desværre blev det kun værre med Camillas mave, så morgenen efter måtte hun sendes afsted på et muldyr mod Cabanaconde, i stedet for at traske 4 timer op af kløften.

Her tog vi en ekstra overnatning for at få lidt styr på situationen.

Never miss updates of Camilla Nyboe with our app: