Følg turen rundt i Europa, vi opdaterer om stort og småt, om det grønne græs, om guldkornene og alle perlerne vi finder undervejs.

Grankullavik på Öland

May 21 in Sweden ⋅ ☀️ 10 °C

Har udforsket den nordlige del af Öland i svensk forårsvejr der viser sig fra sin bedste side 🌞🇸🇪🌞
    På spidsen af øen parkerede vi et par dage ved fyret, hvor vi holdt til fantastiske sol op og nedgange. Cyklede langs den smukke kyst, ad skov og cykelstier, forbi gamle fisker lejer, charmerende sommerhus områder, området ved Byrum Rauker, specielle kalksten formationer der er millioner af år gamle. Svensk havn Böda når det er bedst, med rejemad, og videre tilbage op ad østkysten, som er bade paradis med krid hvide sandstrand så langt øjet rækker.
    På østsiden ved Grankullavik cyklede vi til troldeskoven som er et populært udflugts mål med gravhøje, forlist skib og den 900 år gamle troldeeg 🌳

Sturkö

May 16 in Sweden ⋅ 🌧 10 °C

Vi er landet på den kendte ø Sturkö, som nogen sikkert husker fra 1981, hvor en sovjetisk ubåd stødte på grund i gåsevigen i den svenske skærgård, ud for Karlskrona. Ubåds kaptajnen sagde under efterfølgende forhør, at han mente de lå ud for den Polske kyst, hvilket gav anledning til et godt grin dengang 😃Read more

Kivik og Vite Mölla

May 7 in Sweden ⋅ ⛅ 15 °C

Så befriende at være afsted igen. Det har været 6 lange uger at komme igennem, og vi var lidt bekymret for om vi ville kunne finde ind til tour kernen igen. De store og små oplevelser i naturen, kommer til at være vores primære kurs den næste stykke tid.
    Vi har været på Näset, den lille halvø der ligger lige til højre når man krydser Øresundsbroen.
    Holdt på en fredfyldt parkeringsplads, med fuglekvidder og en enkelt hundelufter i ny og næ. Var på skøn cykeltur rundt til Skanör hvor vi så drenge der spillede fodbold ⚽️ og vi fyldte posen med små godis i lokal ICA, hvor der var sprit og afstands nudging som vi kender det.
    Videre til Falsterbo og derefter Höllviken, med skønne strande og idylliske badehuse langs kysten.

Nu har vi brugt et par dage ved kysten omkring byen Kivik, holdt sammen med ene svenske campere på en p-plads med havudsigt.
    Har været på udflugt til Stenhūved naturpark i dag, kom igennem stort område hvor der bliver dyrket æbler til det lokale mosteri 🍎 så imponerende blomstrende æblelunde og høj sol, meget skøn dag. Toppen af naturparken gav et smukt view over hele området, turen derop gik gennem så fin en nyudsprunget lysegrøn bøgeskov 🍃

Amager

May 2 in Denmark ⋅ 🌧 10 °C

Så er det lige ved at være et år siden vores camper eventyr startede. Vi føler os priviligeret og glade for at vi tog springet, vi har fået så mange, mange dejlige oplevelser, er blevet kulturelt beriget og meget klogere på verden omkring os, på os selv og på livet når man ikke har de faste holdepunkter som arbejde, familie og venner i nærheden.
    Rejsen tog en fuldstændig og nærmest uvirkelig drejning da Corona gjorde sit indtog.
    Nu er vi klar til at køre videre igen, Finn har været tilbage i Flensborg og hentet camperen hjem til København, fik lov til at krydse grænsen som et anderkendelses værdigt formål, og vores drøm tager igen fart.
    Vi kører til Sverige på mandag, vi forestiller os at blive i sydsverige til verden åbner op igen, måske køre ud i vildmarken, måske checke ind på camping plads, vi ved det ikke, vil se hvordan vores muligheder er når vi kommer derover.

Hjemmeeee

March 23 in Denmark ⋅ ☀️ 4 °C

Status:

Vi er så godt som hjemme, kører over Storebælt nu i stort set tomt tog 🛤

Bilen er vasket og parkeret i Flensborg 🚐

Ærgerlige over at virussen sætter en midlertidig stopper for vores tur 🦠

Dejligt i følger med i eventyret, det er vi super taknemmelige for 🙏🏼 Stay tuned, vi suser afsted så snart grænsen åbner igen.

Der er handlet start kit til os, tak Annebeth 🙏🏼 bestilt varer hos nemlig.com og Årstiderne kommer med madkasse til os, så vi kan overleve et par uger alene hjemme.

På genhør på den anden side af Corona 😘

Masser af tanker og virtuelle kram herfra ♥️

På vej mod Danmark

March 22 in France ⋅ ⛅ 11 °C

Vi nærmer os Flensborg, det har været en meget nem hjemkørsel, der har været stort set tomme veje og byer, men alligevel har der været en del personbiler på autobahn igennem Tyskland, de er vist heller ikke helt så grounded som Sydeuropa.
    Vi har følt os som “Palle alene i verden” det er trist at køre gennem et lukket Europa 😰 Vi havde provianteret i Portugal til en uges tid, idet vi troede vi skulle blive der, så køleskabet er stille og roligt blevet tømt undervejs, det er jo en fordel når sneglehuset er med på tur.
    Vi havde travlt med at komme igennem nord Spanien.
    I Frankrig kørte vi gennem Route Nationale, mindre byer og små veje, vi overnattede i Champagne, nogen bader i det, vi tog en hel nat 🥂😅 og så måtte vi også lige ind hos bageren en sidste gang efter to croissanter 🥐🥐
    Var igennem fire politikontroller, den ene var med sømmåtter, guns og strissere med mundbind 😷 det var i Spanien, de andre i Frankrig ved indfaldsvejene ind til nogen af byerne.
    Bilen skal vaskes og parkeres, vi tager det mest nødvendige med os hjem til Danmark, og så satser vi på at suse afsted igen, så snart grænsen åbnes🤞🏼🤞🏼
    Vi har ikke de store planer hjemme, udover hovedrengøring og hjælpe til hvor vi kan.
    Håber i alle holder skindet på næsen, og DK får styret os sikkert igennem krisen. Vi er utrolige imponeret over myndighedernes ageren, det er dejligt at føle sig passet på, hjælpepakker og masser af information til alle os borgere, i krisesituationen som vi jo befinder os i 🦠😬🤞🏼🇩🇰

Corona nedtur / hjemtur

March 19 in Spain ⋅ ☁️ 17 °C

Så slutter eventyret for en stund og vi kører mod nord og hjem til Danmark.
    Portugal har fået beføjelser til at indføre undtagelsestilstand, grænser lukker her og hvis udviklingen fortsætter som andre lande sydpå, vil der formentlig også komme forbud mod overhoved at komme ud, undtaget til indkøb af fornødenheder.
    Vi har den sidste uge prøvet at leve med de omstændigheder på trods, men det er ikke så nemt. Vi veksler mellem at være optimistiske og “we can do it” og “den går ikke”. Begrænsninger bliver for store, og på de betingelser føles det svært at være fremmed i et andet land.
    Vi har pakket sydhavsfrugterne og sat kursen til Danmark, så det blev for nuværende lige enden på vores eventyr.
    Det kommer dog til at vare nogle dage inden vi er hjemme, vores bil bliver parkeret i Flensborg, og så tager vi videre til København derfra ♥️

Lukket-ned

March 15 in Portugal ⋅ ☀️ 12 °C

Har været igennem mentalt stormvejr hernede, præcis ligesom i formentlig har derhjemme og i hele verden.
    Vi har besluttet at blive i Portugal i vores eget lille øko-bobbel-system. Vi er kørt afsides, hvor vi selvfølgelig vil holde ligeså lav profil som alle andre, gå ture, læse, og bare holde os for os selv.
    Vi kommer ikke til at lave så mange af de sædvanlige opslag, men vil selvfølgelig informere når der sker ændringer.

Dubai

March 11 in the United Arab Emirates ⋅ ☀️ 26 °C

“Alting har en endeee” og det har vores Dubai eventyr osse.
    Sidste aften blev nydt i Down Town Dubai, med middag og udsigt i Burj Khalifa på 122. etage. Wauw. Alt blir småt når man kigger udover byen så højt oppefra. Hele byen ligger for ens fødder og skyskrabere på 88 etager ligner dukkehuse. Burj Khalifa rager en kilometer op i luften, og vi kom op med elevatoren på under et minut.

Fedt at besøge byen som Oliver bor og arbejder i, dejligt at kunne visualisere det hele når vi taler sammen, bygningen han arbejder i, hans favorit restauranter, marinaen, hans nye hjem om et par uger osv.

Nu er vi lige landet i Lissabon og camperen skal hentes på campingpladsen hvor vi parkerede den.
    De næste par uger vil vi køre opad kysten og lidt væk fra de store byer. Om 2 uger kommer vores veninde på forlænget weekend, og vi skal hente hende i Lissabon. Corona situationen udvikler sig jo med lynets hast, og vi følger nøje med. Vi fortsætter med vores forholdsregler, og følger udenrigsministeriets anvisninger.

Dubai

March 9 in the United Arab Emirates ⋅ ☀️ 24 °C

Masser af oplevelser, skønne dage der suser afsted.
    Igår var vi blandt andet ude på “Palmen” for at se Olivers nye bolig pr. 1. april. Så lækker en lejlighed med en del mere plads end hans nuværende, så tænker vi er nødt til at komme igen 😍
    I dag har den stået på morgen løbetur langs marinaen og tur til den gamle bydel af Dubai. Der er lange afstande mellem de forskellige seværdigheder, Oliver skulle arbejde, så vi blev sat på en Uber og kørt til området.
    Vi blev sat af lige udenfor Souk’en, det gamle traditionelle marked, hvor der handles med det meste. Vi kom direkte ind i heksekedlen af små gange i guldafdelingen, og blev i bogstaveligste forstand blæst bagover af sælgere der falbød ALT.
    Vi ender ved vandet hvor vi sejler over til et lidt mere afdæmpet område, hvor vi faktisk “tør” stoppe lidt op og kigge, uden helt at blive “overfaldet” 😅
    Besøg gennem Al Fahidi historiske område med små gader, pladser, moske og en del kunst. Områder fungerer som museum, og det er en super lækker oplevelse.

Never miss updates of Ligeudadlandevejen.com with our app: