Tokyo wandeling

April 10, 2015 in Japan ⋅ ⛅ 9 °C

Opgestaan met het idee van een uitstap naar Nikko, maar het bleek dat ik een trein moest hebben die om 7u30 vertrekt en ik heb weer liggen luieren tot 9u. Dan maar eens naar Ropongi en tokyo tower gaan. Het is mogelijk om daar te geraken met de metro, maar ik had geen zin om al die metro lijnen uit te pluizen en besloot van te voet te gaan. Het regende niet en er waren een aantal zaken die ik wilde zien onderweg.

Mijn eerste stop was Shinjuku goen, een groot park met 1200 sakura bomen. Een behoorlijk aantal was nog in volle bloei en rond iedere boom stonden een aantal Japanners foto's te nemen. Ik heb daar tempura udon gegeten in de cafetaria. Dat bleek twee stukken calamares te zijn bovenop een kom noedels met zeewier en vismoes in sakura motief. Het was lekker maar de noedels waren van de extra glibberige soort en de stokjes van plastiek. Ze zullen de volledige tafel mogen kuisen en ik ben blij dat mijn trui zwart is, maar hij mag eens gewassen worden. Nadat ik gegeten had heb ik discreet de saus van mijn voorhoofd geveegd en vertrokken richting Ropongi.

Na anderhalf uur wandelen kwam ik in midtown tokyo, dat is ook een shopping complex, maar dan voor mensen met te veel geld. De wc was gratis, gelijk overal hier. Ropongi hills was net van hetzelfde, met een hoop apartementscomplexen erbij voor mensen die het kunnen betalen. Voor mij viel er niet veel nieuws te zien, dus ben ik doorgelopen richting tokyo tower. Onderweg bijna onder de voet gelopen door heel kleine japannertjes, de lagere school was blijkbaar gedaan en ze gingen alle in groep naar huis. Ze hadden alle hetzelfde uniform en dezelfde boekentas op de rug, en een bolhoedje op. Deed mij denken aan kaboutertjes.

Tokyo tower is een lelijk namaaksel van de eifeltoren, hij is 13m hoger, maar lijkt veel kleiner door de wolkenkrabbers er rond. Ik ben er niet op geweest, mijn doel was eerder het hoofdkwartier van een van de oudste boeddhistische sectes. Het tempelcomplex was groot en mooi, maar toch waren er enkel maar een tiental touristen. Vreemde stad, Tokyo, ofwel zit ge opeengepakt, ofwel is er geen kat.

Een trein station was nabij, en daar waren mijn benen zeer blij mee, het was ondertussen al 17u. Effe rap een belegd broodje met koffie gegeten in Tully's coffee, een concurrent van starbucks, en dan richting Akihabara, waar ik nog eens wat winkeltjes wilde bekijken om de dag af te sluiten. In het station daar zag ik een plakaat dat waarschuwde voor 'upskirting'. Blijkbaar lopen de meisjes daar het risico dat hun onderbroek gefotografeert wordt wanneer ze de trap afgaan. Nu ik er aan denk heb ik nog geen vrouwen met een broek gezien, wel veel korte rokjes. De schooluniforms zijn altijd met een rok.

Het begon water te gieten, dus de winkels binnengaan leek mij een goed idee. Niet alles is op de benedenverdieping, vele gebouwen hebben meerdere winkels, een per verdiep. Ik heb mij meer dan een uur kunnen bezig houden tot ik stond te trillen op mijn benen van vermoeidheid. Ik wilde nog langer blijven, maar het ging niet meer, dus terug richting hotel. Een half uur opeengeperst staan in de trein, rap nen bento gekocht als avondeten, en nu doe ik niets meer. De kans is groot dat ik morgen toch niet om 6u30 ga opstaan om naar Nikko te gaan, maar wat ga rusten in de plaats. Ik ga in Kyoto nog genoeg tempels zien.