Tokyo rustdag 2

April 11, 2015 in Japan ⋅ ⛅ 13 °C

Mijn laaste dag in Tokyo besloot ik rustig aan te doen, gezien ik weer had blijven liggen tot 9u. Mijn eerste doel was een boekenwinkel die niet ver van mijn hotel lag en ook een engelstalige afdeling had. Het 'winkeltje' was 8 verdiepingen, en op iedere verdieping kunt ge gemakkelijk een winkel als de fnac in gent verstoppen. Ze hadden wat ik zocht (natuurlijk), nen manga die ik niet kon krijgen om amazon. Het blijft mij verbazen hoe gigantisch groot de department store's hier zijn.

Nog even rondgelopen in het skyscraper district om foto's te nemen van de grote wolkenkrabbers en dan richting Ikebukuro, waar het hoofdkwartier is van de Animate winkelketen. Een winkel van 9 verdiepingen met alles manga en anime gerelateerd, maar wel in het manga centrum voor de vrouwen, en dat was,meer dan duidelijk. Rijen schoolmeisjes stonden aan te schuiven aan de kassas en overal manga posters met stoere venten op, en zeer veel 'boy's love'. Japanse vrouwen zijn dol op romantische verhalen tussen homo's, er waren hele rekken van dat spul. Leuk om eens te zien maar ben er niet lang gebleven.

Mijn volgende doel was om eens shibuya te zien overdag, maar ik heb een tussenstop gemaakt in harajuku om eens te zien hoe het daar is de zaterdag en een hapje te eten. In takeshita-dori, de winkelstraat voor de jongeren was het over de koppen lopen, maar op het moment dat ik een zijstraatje insloeg in de hoop wat eten te vinden kwam ik een pita kot tegen en een britisch pub. De pita was lekker en ongeveer de helft van wat je krijgt in belgie. In de britisch pub sprak niemand van het personeel engels. Ik werd naar mijn tafel begeleid door een meisje die mij dan duidelijk probeerde te maken dat ik aan de toog moest bestellen. Ik wilde gewoon een guinness, maar mocht niet wachten aan de toog tot ie getapt was, ik moest terug naar mijn plaats met een nummer op een vlaggetje zodat ze wisten waar ze mijn bestelling konden brengen. Het meisje kwam een paar seconden later achtergelopen met mijn guinness. Het interieur was wel brits.

Op de valreep besloten om eens in het yoyogi park rond te wandelen, en dat bleek een zeer mooi en vooral levendig park te zijn. De zon kwam ondertussen af en toe piepen. Het is de gewoonte van de jeugd om in een club te gaan, en ik vermoed dat vele hun activiteiten in dat park hielden. Groepen meisjes die stonden te dansen, hopen joggers, mensen die hun muziekinstrument aan het oefenen waren, of gewoon aan het picnicken. Moest ik in tokyo wonen dan zou ik dit park uitkiezen om te joggen, je had niet meer de indruk van in een stad te zijn.

Als afsluiter nog even naar shibuya, maar twee minuten met de trein verder. Ik wilde eens zien hoe druk het daar was op een zaterdag namiddag met mooi weer. De gentse feesten zijn rustiger. Na een half uurtje rondlopen toch erin geslaagd om lekker te eten. Ik heb weer voor ramen gekozen en was daar de enige tourist. Waarschijnlijk is dit omdat ramen restaurants meestal zeer smal zijn met een lange toog waar iedereen naast elkaar zit. Ideaal voor de werkmens die snel wat wil eten, maar niet voor groepjes touristen. Ze missen wat, want het was zeer lekker. En ik heb geprobeerd van zo luid mogelijk te slurpen, om beleefd te zijn, maar dat blijft moeilijk.

Nu ga ik de dag vroeg afsluiten, mijn zetel voor de trein naar kyoto heb ik vandaag al gereserveerd, en die vertrekt morgen om 10u33 in tokyo centraal. Ik moet vroeg op dus want dat is een half uur met de trein van shinjuku + nog een half uur verdwalen in dat station daar.