Aankomst Bangkok

January 31, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 34 °C

Behoorlijk zenuwachtig vertrokken de zaterdag ochtend, maar dat bleek niet nodig te zijn, want alles verliep zoals gepland. M.a.w de reis met de vlieger was saai en ongemakkelijk, eerst 8 uur naar mumbay en dan nog 4 uur op een veel te klein vliegerke naar bangkok. Dat laatste was er wel te veel aan. Ik reis met jet airways van india, dus het eten op de vlieger was pikante kip met rijst en hun versie van engels was onverstaanbaar, net zoals hier in bangkok.

In mumbay moest ik twee uur wachten op mijn aansluiting en ik dacht even dat ik in de atraktie fata morgana zat vanwege het decor en het muziekske (mooie luchthaven). Voorts valt er over de vliegreis niet veel te zeggen behalve dat mijn nieuwe in-ear koptelefoon wel goed is om het gekrijs van babies op de vlieger buiten te sluiten.

Toen ik buiten kwam van de luchthaven van bangkok dacht ik dat ik door een stoomwolk liep van een sauna, maar zo voelt het weer hier aan. Het is hier goed in de dertig graden, en sommige thai dragen een trui. Ik ben met de taxi naar het hotel gegaan, omdat ik niet weer opgepakt wilde zitten op de trein en omdat ze zeer goedkoop zijn.

Het verkeer in bangkok is chaos. De straat oversteken doe je best al lopend, ook als er een zebrapad is met voetgangerslichten, want daar kijken ze niet naar. Ik was kompleet uitgeput toen ik in het hotel aankwam, maar heb me toch terug op straat gesleept want mijn maag maakte teveel lawaai. Eten vinden is gelukkig zeer gemakkelijk, er is een overaanbod. Ik wilde iets lichts eten, dus nam ik een salade met rijst. De salade was pikant, wat ik had moeten verwachten.

Om iets te doen te hebben die namiddag dat niet te veel energie koste, besloot ik van een paar tempels te gaan bezoeken en wat rond te lopen in de backpackers buurt, kao san road, niet te ver van mijn hotel. Een van de tempels was de golden mount, een heuvel met een tempel op. Hoe ik op het idee kwam van die te gaan beklimmen terwijl ik uitgeput was weet ik niet meer. Het uitzicht was wel mooi. De andere tempels waren ook de moeite, en de inkomprijs was een halve euro.

Om wat uit te rusten besloot ik nog iets te doen dat op mijn lijstje stond: sticky rice met mango eten, het meest bekende dessert van thailand naar het schijnt. Het is warme zoete rijst, met honing denk ik, en nen volledigen mango. Morgen eet ik dit weer.

Terug naar het hotel gestrompeld voor een tweede douche en wat uit te rusten. Het idee was dan om te gaan eten en niet meer dan dat, maar dat is wat uitgelopen. Het eten was pikant natuurlijk, en lekker. De straten waren zo levendig, dat ik er nog een eindje in rondgewandeld heb, maar nu is het wel bedtijd (21u). Ik heb het nog lang volgehouden zonder slaap.

Gezien ik alles te voet gedaan heb, ben ik in veel straatjes geweest die een gewone toerist nooit ziet, en ik merk op dat er veel armoede is, en een groot verschil tussen arm en rijk. De prachtige tempels en resorts staan naast de sloppenwijken.