• Day 9

Doi suthep en chinatown

February 8, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 20 °C

Vandaag gestart met de bekendste tempel van chiang mai: doi suthep. Ik heb het hotel een taxi laten opbellen om daar te geraken, want ik had geen zin om een tour te boeken en een gids te moeten aanhoren. Wel was ik veel te laat vertrokken om nog voor de massa touristen te zijn, het was 9u en reeds aanschuiven op weg naar de tempel. Die ligt op de top van een kleine berg aan de rand van de vlakte, en het uitzicht was plat aan de ene kant, en beboste bergen aan de andere kant. De tempel staat ook bekend voor zijn lange trap ernaartoe, maar het was niet zo lastig als gisteren. De tempel was zeer mooi, maar te druk, en toen ik weg ging een uur later was het nog drukker.

Eenmaal terug op hotel mijn jeans omgewisselt voor een short, een hoop van mijn vuile was afgegeven aan de receptie om te wassen, en dan op zoek naar eten. Het was een indisch restaurant deze keer. Daarna nog naar de andere kant van de stad gewandeld, want er waren mij daar wat interessant uitziende tempels opgevallen tijdens de taxirit.

Het lukt mij niet om langer dan een paar uur rond te wandelen voordat mijn voet moet rusten, dus heb ik een paar uur een boekje zitten lezen in het hotel tot de zon wat gezakt was. En dan was het tijd om chinatown te bezoeken, want er was daar een festival bezig, waarschijnlijk vanwege het chinese nieuwjaar. Het wordt een apejaar blijkbaar.

Het festival was natuurlijk een braderie met ook zeer veel eetstandjes, en chinese muziek op de achtergrond. Ik had in de spiegel gezien dat ik nogal verdikt ben, dus besloot ik niet op restaurant te gaan en enken wat te eten in het passeren, zoals dumplings, een brochette en wat gefrituurde octopus, doorgespoeld met een halve liter vers geperst mangosap. De drukte werd mij op den duur te veel na zo'n twee uur en ik ben richting night market gegaan. Dat is een markt die vanaf 19u tot middernacht open is, en ik dacht dat het daar nu rustig ging zijn omdat alle touristen in chinatown zaten. En ik bleek een keer gelijk te hebben. Ik was wel al te moe, dus morgenavond ga ik daar verder rondkijken.