• Day 9

Hermitage

September 7, 2016 in Russia ⋅ ☁️ 15 °C

Gezien ik gisteren al vrij vroeg in bed lag, zat ik al om 8 uur aan het ontbijt. Het ontbijt was russisch deze keer en ik zag niet veel liggen dat op brood leek. Wel een grote berg worsten en groenten, dus heb ik gedaan alsof het al middag was. De worsten waren zeer lekker, geen engelse brol.

Ik was natuurlijk veel te vroeg aan de hermitage, het gaat maar open om 10u30. Wel was ik achteraf zeer blij dat ik mijn ticket al via internet gekocht had en daar als eerste stond, want ik heb de grote wachtrij gezien toen ik wegging. Het museum zelf overtreft alle andere museums die ik al gezien heb, ook qua grootte. Het was 14u30 toen ik naar buiten ging, en ik had niet alles gezien, wel het belangrijkste hoop ik. Het enige nadeel is dat het gebouw zelf zo mooi is dat niemand aandacht heeft voor wat erin staat. En het is er zeer druk, de ene groep chinezen na de andere.

Daarna heb ik wat uitgerust in mijn favoriet cafe: https://youtu.be/ijUqtlmLoOk

En eigenlijk had ik de bedoeling om nog naar het artillery museum te gaan, maar ik zag het niet meer zitten en ben wat souvenier winkeltjes afgelopen op zoek naar matryoskas die minder dan 100 euro kosten. Gezien ik nog wat tijd had dacht ik van nog eens vlug de st isaac cathedraal te bezoeken. De cathedraal zelf was gesloten, gelijk de meeste kerken de woensdag, maar ik kon wel de trap op in de toren, wat ook nogal zweten was. En omdat ik nog niet volledig uitgeput was, besloot ik nog eens een kerk te gaan bekijken die nog een paar km verder lag.

Rond 18u lag ik kompleet uitgeput op mijn bed, en rond 21 sleepte ik mij er weer uit omdat ik de hermitage in het donker wilde zien. Uiteindelijk heb ik nog bijna een uur rondgelopen, de stad is mooi verlicht snachts, vooral de nevski prospect straat waar alle dure winkels zijn en waar het zo laat nog over de koppen lopen was.