• Day 13

Regendag

May 26, 2018 in China ⋅ ☀️ 22 °C

Het weer zag er slecht uit vandaag, maar er was iets dat ik zeker in den droge kon doen: de grotten. Het was niet zo ver met de taxi en gezien ik er al om 8u30 was dacht ik de Chinese toeristen voor te zijn, maar ik was goed mis. Waarschijnlijk had iedereen hetzelfde idee gezien de regen. De gidsen van alle bustoeristen waren zeer irritant, die riepen hun vertelling door een microfoon en dat weergalmde in die grot. Gelukkig schoot het mij te binnen dat ik mijn festival oordopjes in de rugzak had, wat mijn redding was.

De grot zelf is de grootste die ik al gezien had, op het hoogste punt lag het plafond op 400m. De vele miljoenen jaren oude stalagmieten waren verlicht met verschillende gekleurde lichten wat het decor meer de aanblik gaf van een Efteling attractie dan een oeroude grot. 2 uur heb ik erover gedaan om alles te bezien, inclusief een boottocht op het ondergronds meer. Foto's nemen was wel een uitdaging met de slechte belichting.

Rond de middag was ik terug aan het hotel en ik besloot om eens te proberen een busticket te kopen naar mijn volgende locatie, voor maandag, uit vrees dat het misschien zou uitverkopen. Ik had geluk, de loketbediende sprak engels, ik viel bijna om van verbazing.

Gezien ik nog de hele namiddag had, ben ik terug het park in gewandeld, mede om wat streetfood te eten. Dat bleek toch wel de verkeerde beslissing te zijn. Een uur nadat ik binnen was begon het goed te regenen, maar het is niet zo gemakkelijk om daar weer weg te geraken door de grote afstanden. Het merendeel van de tijd heb ik daar op de bus zitten wachten. Ik had mijn mini paraplu mee, maar mijn Nikes en sokken zijn doorweekt.

Rond 6u komen ze altijd de voorraad fruit in mijn kamer aanvullen en ik zou er beter wat werk van maken want het begint zich op te stapelen. Verwachten ze echt dat ik 5 stukken fruit per dag eet? Ook is er altijd verse thee, en blijkbaar zijn chrysanten ook drinkbaar en nog niet zo slecht.

Het werd weer tijd voor de grote uitdaging: avondeten. Ik had weer geen zin om lang te zoeken, vanwege de regen, en dacht het restaurant te nemen naast dat van gisteren. Geheel verstrooid ben ik wel hetzelfde restaurant als gisteren binnen gelopen en ik merkte het pas toen hetzelfde meisje mij kwam bedienen. Ik dacht van zo veilig mogelijk te spelen en koos voor patatten in de wok met ajuin en pepers, en dat was zeer lekker. Natuurlijk was die emmer rijst er weer, maar die was deze keer maar half gevuld. Het mocht ook eens vegetarisch zijn gezien mijn middagmaal uit brochetten van een beest bestond. Morgen geven ze beter weer uit.