Rustdag

June 4, 2019 in South Korea ⋅ ⛅ 28 °C

Iedere stap deed pijn deze ochtend, ik had een beetje te veel gewandeld gisteren. Vandaar dat ik besloot om een rustdag te houden. Eerst ging ik naar het station om een treinticket te kopen naar jeonju, en dat bleek een juiste keuze te zijn want de trein op het beste uur was al uitverkocht waardoor ik morgen al om 7u op de trein moet zitten. Het wordt dus wat vroeger naar bed vandaag.

Na wat rondslenteren richting het paleis dat ik wilde bezoeken kwam ik weer het streetfood kraampje tegen waar een lange rij stond aan te schuiven. Deze keer kon ik de verleiding niet weerstaan en heb ondanks de pijn in mijn rug en benen ook staan aanschuiven. Het was een soort oliebol, gevult met groenten voor amper 1€, en het was zeer lekker. Gezien de zon terug sterk aanwezig was, ben ik via een ondergronds shoppingcenter verder gewandeld naar het paleis.

Het paleis zag er uit als alle andere qua stijl, hoewel ze er twee gebouwen met korintische zuilen en wit marmer er naast gezet hadden wat nogal vloekte. Het was nog maar 14u en ik was al wat moe, dus ging ik even terug naar het hotel voor een douche en daarna was het zoeken naar een terrasje. Ze hebben hier net zoals in de rest van Azië geen terrasjes mentaliteit waardoor alle cafés leeg waren. Wel vond ik een mooie locatie om wat te eten en kon ik mijn vaardigheid met de stokjes testen op een omelet. Even later deed ik een terrasje aan, maar gezien ik dat niet de volledige namiddag kan vol houden ben ik nog eens op de metro gesprongen om een wijk te bezoeken waar ik nog niet geweest ben. Het was weer een wijk vol restaurants en ik stond op het punt om terug te keren toen ik een restaurant zag dat mij bekend voor kwam. Ik weet zeker dat ik dit restaurant eens gezien had in een van de vele youtube filmpjes en ging dus gewoon naar binnen zonder zelfs te weten wat ze serveerden. Hun specialiteit bleek kip gekookt in een soort soep te zijn. Het was lekker en niet pikant, behalve de kimchi natuurlijk, en ik was blij dat er een koppel voor mij zat die ook net hun eten gekregen had. Ik heb aandachtig gevolgt hoe ze hun soepkieken met enkel een lepel en stokjes aten.

Na deze ervaring dacht ik enkel nog ergens een pint te drinken voor de dag af te sluiten. Er zijn nog een aantal zaken die mij opvallen hier: alle metro diennen ook als bom schuilkelder en je kan overal gasmaskers krijgen. Ook lopen alle jonge vrouwen hier rond alsof ze naar een galabal gaan. Korea is het land van de make-up en dat is duidelijk merkbaar. Iedereen buiten de daklozen en de touristen is hier stijlvol gekleed.

Om de dag af te sluiten deed ik nog een cafeetje en ik merk dat Denemarken mij blijft achtervolgen, een groot aantal bieren van deze café waren in samenwerking met de mikkeller brouwerij van Kopenhagen.