Aankomst

January 17, 2020 in Turkey ⋅ ☁️ 6 °C

Ik had wat mijn twijfels over de app van turkisch airlines gezien die wat vreemd deed, maar alles verliep vlot en de passport controle in Istanbul is zeer vlot. Wel had ik in mijn voorbereiding gemist van luchthaven. Ik kwam aan in de gloednieuwe luchthaven die momenteel de grootste ter wereld is maar verder ligt en geen metro of treinverbinding heeft. Geld afhalen is geen probleem ondanks dat ik weer vergeten was om de bank te bellen om mijn kaart open te zetten, blijkbaar is Turkije nog Europa. Ik had echt geen zin om een taxi te nemen en besloot om eens uit te pluizen hoe de bussen werken. De juiste bus kon ik rap vinden, die naar sultanahmet, en ik kocht een istanbulcard, wat een herlaadbare kaart is voor alle openbaar vervoer.

Na inchecken in het hotel ging ik direct op wandel op zoek naar eten. Ik vond een straat vol restaurants, maar er was geen kat, de hele stad was zeer rustig. Ik besloot toch een gokje te wagen door een van die lege restaurants binnen te gaan en het was vrij lekker en zeer veel. Ik had een half uurtje wandelen nodig om het te verteren en tijdens dat doelloos rondwandelen vond ik nog verkeersvrije straten vol restaurants. Er was al iets meer volk, ik denk dat ze hier niet eten voor 9u, maar toch zeer rustig. Na nog een pint gedronken te hebben in een café hield ik het voor bekeken vandaag, ondanks dat het nog maar 22u was en vele winkels nog open waren. Mijn eerste indruk van de mensen hier is dat ze zeer vriendelijk zijn.